Stareţul Mănăstirii Putna, Melchisedec Velnic, cel care a fost gazda întâlnirii de acum două zile în cadrul căruia s-a discutat subiectul repunerii în circulaţie a trenurilor de la Suceava la Putna, le-a promis şefilor de la CFR că va veni cu un sprijin concret pentru încurajarea transportului pe calea ferată, anume că biletul de tren va fi şi bilet de intrarea la mănăstire.
„Putem veni cu această contribuţie din partea noastră, ca biletul de tren să fie bilet de intrare şi chiar să includă şi taxa foto”, a spus stareţul. El a subliniat că din 2012, de când trenurile dintre Suceava şi Putna au fost anulate, mănăstirea a trimis în mod repetat solicitări către CFR, cu privire la necesitatea readucerii pe harta CFR a mănăstiri de la Putna.
„Oamenii, pelerinii, cer tren spre Putna, discutăm despre asta aproape în fiecare zi”, a spus stareţul Melchisedec Velnic.
„Peste doi ani, când se împlinesc 120 de ani de la deschiderea acestei căi ferate, vom sărbători acest moment cu o gară la Putna în care vor fi oameni şi trenuri”, le-a spus stareţul şefilor de la CFR prezenţi la întâlnire. Printre ei s-au aflat şeful Regionalei CFR Călători Iaşi, Constantin Axinia, şeful CFR SA Regionala Iaşi - Infrastructură, Radu Pipa, şi directorul comercial al CFR Călători SA Bucureşti, Marcel Litră.
Ministerul Transporturilor trebuie să aprobe reluarea circulaţiei. Trebuie să aloce însă şi ceva bani
După cum am arătat într-un amplu material publicat în ediţia de ieri a ziarului, la întâlnirea de la Mănăstirea Putna au participat şi primari ai localităţilor tranzitate de calea ferată, care s-au exprimat şi ei pentru necesitatea reintroducerii trenurilor de la Suceava la Putna. Practic, este vorba de doar 39 de kilometri de cale ferată, pentru că de la Suceava la Dorneşti circulaţia nu a fost întreruptă.
În urma întâlnirii primarii şi directorii de şcoli au semnat un memoriu, solicitând în scris reluarea circulaţiei.
Ca o concluzie a întâlnirii, Constantin Axinia, şeful Regionalei Iaşi CFR Călători, a declarat:
“Memoriul va ajunge pe masa ministrului Transporturilor. Dacă va fi aprobat de ministru, noi suntem pregătiţi să ne apucăm de treabă, să pregătim linia şi apoi să dăm drumul la trenuri”.
„OK”-ul de la minister trebuie însoţit însă şi de bani pentru lucrări minime la linie. Radu Pipa, şeful CFR de la Infrastructură, a spus că în urma analizelor făcute rezultă că ar fi necesară suma de 1.400.000 de lei pentru lucrări minime la linie, iar alţi 1.100.000 de lei, pentru lucrări la instalaţii. Ultimele ar putea fi reduse dacă se va renunţa la trecerile la nivel cu calea ferată cu semnal sonor din Rădăuţi, care să fie înlocuite cu trecerile semnalizate doar cu indicator de avertizare „Crucea Sf. Andrei”.
CFR a realizat un studiu din care au rezultat categorii de călători care pot fi atraşi
Oficialii CFR iau în calcul reluarea circulaţiei din mai multe considerente: numeroasele solicitări primite, pelerinii care ar circula în parte cu trenul, elevii şi studenţii care fac naveta spre Rădăuţi, Suceava sau Iaşi, dar şi navetiştii. Un studiu realizat de cei de la CFR a arătat că în localităţile tranzitate de acest tren ( Rădăuţi, Horodnic, Gălăneşti, Vicovu de Jos, Bivolărie) au apărut în ultimii ani locuri de muncă în plus, în industria uşoară, cu forţă de muncă din mai multe localităţi, iar o parte din călători ar putea fi atraşi către tren.
În varianta cea mai optimistă, cu lucrări minime de reparaţii, trenul de la Suceava la Putna ar urma să facă 2 ore şi 15 minute. Chiar dacă timpii de parcurs nu sunt foarte încurajatori, CFR ar putea compensa cu preţurile mai mici decât transportul auto, cu faptul că multe categorii de călători au reduceri şi, nu în ultimul rând, cu faptul că asigură un transport mult mai sigur.