Discuţiile despre redeschiderea traficului feroviar pe linia secundară Dorneşti-Puna, ceea ce ar însemna trenuri directe de la Suceava şi chiar de la Iaşi până la Putna, se vor relua la un nivel fără precedent până acum, cu o dezbatere ce va avea loc săptămâna viitoare la Mănăstirea Putna. Joi, 24 martie, la iniţiativa CFR Călători, mănăstirea va găzdui o dezbatere care va fi decisivă cu privire la reluarea sau nu a traficului feroviar. La întâlnire vor participa primari din localităţile tranzitate de această linie, directori ai şcolilor din zonă, şefi de la CFR, autorităţi judeţene, reprezentanţi ai bisericii şi ai comunităţii. Fiecare este aşteptat cu argumente prin care să îi convingă pe cei de la CFR Călători că merită să redeschidă traficul feroviar.
Argumentele pentru redeschiderea traficului feroviar
Şeful Regionalei CFR Călători Iaşi, Constantin Axinia, a subliniat că această întâlnire va fi decisivă în stabilirea oportunităţii introducerii de trenuri pe această linie secundară.
„Am avut destul de multe solicitări privind dorinţa localnicilor de a avea din nou tren. La această întâlnire aşteptăm propuneri concrete, date din care să rezulte că aceste trenuri sunt necesare şi vor avea public călător”, a explicat directorul Regionalei CFR Călători Iaşi. El a precizat că la întâlnire va participa şi directorul comercial de la nivel naţional al companiei.
Principalii călători ai trenurilor spre Putna ar urma să fie elevii care fac naveta la Suceava sau Rădăuţi, studenţii care merg la Suceava sau Iaşi, localnicii navetişti şi, în weekend, turiştii şi pelerinii care vor să ajungă la mănăstire fără a fi nevoiţi să schimbe mai multe mijloace de transport, din Suceava sau din Iaşi.
Primarul comunei Putna, Gheorghe Coroamă, unul dintre susţinătorii redeschiderii traficului feroviar, a declarat că la întâlnirea din 24 martie atât el, cât şi alţi primari vor veni cu argumente privind redeschiderea traficului feroviar. Primarul a arătat că pe lângă utilitatea locală a acestei linii nu trebuie uitată importanţa turistică a unei legături feroviare de tradiţie, spre Mănăstirea Putna. Înainte de închiderea liniei exista un tren direct care circula de la Iaşi la Putna şi care ar putea fi o opţiune din punct de vedere turistic, dar şi pentru numărul mare de studenţi din zona Rădăuţi - Putna care studiază la Iaşi.
Principala problemă: starea liniei şi timpii mari de parcurs
Trenurile de la Suceava şi până la Putna au fost anulate în anul 2012, iar de atunci acestea circulă doar de la Suceava şi până la Dorneşti. Motivul oficial al deciziei a fost legat de numărul scăzut de călători. Cel mai mare impediment în redeschiderea traficului este legat de starea proastă a liniei. Înainte de închiderea traficului, de la Rădăuţi la Putna se circula cu cel mult 40 de kilometri la oră, iar între timp linia s-a degradat şi mai mult. Un tren de la Suceava la Putna făcea în 2012 peste două ore şi jumătate, asta şi în condiţiile în care se pierdea foarte mult timp cu manevrele de schimbare a sensului de mers, în staţia Dorneşti.
(21 mar 2016, 11:19:56
Bre,or faceţi lucrul de calitate cum o zâs domn"Iohannis,ori lăsaţi-o aşa.
Nu faceţi cârpeli şă câştige ţiganii furând fierul vechi.Cine poate să fie atât de "melancolic" acum,să privească natura până la Iaşi cu viteza maximă de 40 km/h ?
Şi turismul actual are o limită;suntem sătui de arhaismele trecutului,a epocii "din pceatrâ".Epoca vitezei să ne reprezinte, pe noi,pe toţi şi-n Bucovina.Am zâs.