O nouă iniţiativă venită din partea Ministerului Mediului, prin care autorităţile vor să fie urmărite prin satelit camioanele care transportă lemn din pădurile României, iar agenţii economici din domeniul exploatării masei lemnoase să fie obligaţi să facă zilnic rapoarte în SUMAL – programul considerat a fi „Radarul Pădurilor”, stârneşte nemulţumirea forestierilor suceveni.
Agenţii economici din domeniul exploatării masei lemnoase, reuniţi în şedinţa periodică a Asociaţiei Forestierilor din România – sucursala Suceava, s-au arătat indignaţi de faptul că statul vine să le impună noi obligaţii, care înseamnă cheltuieli suplimentare, dar şi timp pierdut cu completarea de hârtii, în loc să ia măsuri pentru a stopa tăierile ilegale din pădure.
„Cine plăteşte pentru a fi pus GPS pe fiecare maşină şi pentru monitorizarea acestora? Şi de ce să dăm raportări zilnice în SUMAL, dacă nu avem nici o activitate? În loc să-i ia în vizor pe cei care taie ilegal pădurile, se iau tot de noi, cei care ne desfăşurăm activitatea legal şi avem de respectat o mulţime de restricţii şi obligaţii”, au spus forestierii suceveni, care au discutat problema cu preşedintele ASFOR la nivel naţional, Nicolae Ţucunel, precum şi cu cei din conducerea sucursalei Suceava.
„Nu este suficient să faci control în drum şi în curtea fabricii, furtul de lemn trebuie oprit acolo unde s-a produs, în pădure”, consideră reprezentanţii ASFOR Suceava, care cer guvernanţilor să fie consultaţi înainte de a se da legi care să le afecteze activitatea.
Nemulţumirile lor vin şi pe fondul unei perioade grele pentru forestieri, care, timp de mai mult de trei luni de zile, pe fondul crizei lemnului, nu au avut activitate, ceea ce le-a generat doar pierderi.
Un dispozitiv GPS costă între 60 şi 100 de euro, la care se mai adaugă încă 20 de euro pentru montaj. Monitorizarea mai costă în jur de şapte euro de maşină pe lună, încât, pentru cei care deţin mai multe utilaje, investiţia se ridică la câteva mii de euro, bani necesari pentru achitarea salariilor angajaţilor.
Urmărire prin satelit, pentru a fi găsiţi cei ce păcălesc „Radarul pădurilor”
După ce a înfiinţat, cu costuri uriaşe, programul „Radarul pădurilor”, a cărui eficienţă nu justifică deocamdată costurile, Ministerul Mediului vrea să pună GPS pe camioanele care transportă lemn din pădurile din România. În lupta cu defrişările ilegale autorităţile vor ca toate firmele care exploatează pădurile şi transportă lemn să îşi doteze maşinile cu sisteme de urmărire prin satelit, după ce şi-au dat seama că sistemul este păcălit în zonele unde nu există semnal.
Mai mult, pentru a putea controla mai bine situaţia defrişărilor, autorităţile vor să angajeze şi mai mulţi oameni în Garda Forestieră (fostul ITRSV), iar salariile acestora pot ajunge şi la 5.000 de lei, pentru a nu fi tentaţi să se lase corupţi. Ministerul Mediului ameninţă că va anula avizele de exploatare ale firmelor care taie ilegal masă lemnoasă, dar, deocamdată, măsura nu a fost aplicată.
(18 mar 2016, 11:34:22