239 de amenzi în valoare de peste 365.000 de lei şi 121 de avertismente au fost aplicate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Suceava în primele două luni ale acestui an.
Vasile Latiş, comisarul-şef adjunct al instituţiei, a precizat că verificările au vizat vânzările cu preţ redus, comercializarea produselor cosmetice, serviciile de schimb valutar şi cele de amanet.
În ceea ce priveşte controalele în cazul comercianţilor care demarau promoţii, în urma celor 42 de verificări au fost aplicate 18 sancţiuni, respectiv patru avertismente şi 14 amenzi în valoare de 32.000 de lei, oprindu-se totodată de la comercializare 324 de produse în cuantum de 13.746 de lei.
„Dintre abaterile constatate, enumerăm lipsa precizării perioadei de promoţie, lipsa traducerii etichetelor, indicarea necorespunzătoare a preţului”, a explicat Vasile Latiş.
Referitor la controalele privind respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, au fost efectuate 26 acţiuni de control, fiind aplicate 14 amenzi în valoare de 23.000 de lei şi patru avertismente, oprindu-se de la comercializare produse în valoare de 579 de lei. „Ca abateri s-au constatat etichete ilizibile, lipsa traducerii în limba română, produse la promoţie comercializate în pachete de două sau mai multe bucăţi, fără a exista o bucată singulară la care să se poată raporta preţul promoţional, lipsa menţionării producătorului sau distribuitorului”, a mai precizat Latiş.
Serviciile de schimb valutar au primit „vizita” a 27 de echipe de control din partea CJPC Suceava, 33.400 de lei fiind valoarea amenzilor aplicate de comisarii suceveni.
Sancţiuni multe au fost date şi serviciilor de amanet, ca deficienţe principale constatându-se lipsa informării complete asupra condiţiilor de amanetare şi asupra modului de stabilire a valorii produsului.
15 martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor
Începând cu anul 1983, ziua de 15 martie marchează Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În întreaga lume au loc manifestări care aduc la cunoştinţa publicului importanţa cunoaşterii şi protejării drepturilor oamenilor în calitatea lor de consumatori.
Conform lui Vasile Latiş, ziua de 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al naşterii mişcării mondiale privind protecţia consumatorilor, mişcare care a luat naştere în Statele Unite, în timpul preşedintelui J.F. Kennedy. Acesta s-a adresat Congresului American susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale, şi anume: dreptul la securitate, informare, de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii.
În România acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după 1990, actul de naştere al instituţiei Protecţiei Consumatorilor fiind din anul 1992. În fiecare an Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor propune o temă legată de ziua mondială a drepturilor consumatorilor, temă în baza căreia se desfăşoară un concurs anual în şcoli, în colaborare cu Ministerul Educaţiei. În acest an tema aleasa este „Comerţul online”.