Gunoaiele care zac pe terenurile intravilane au devenit o problemă care preocupă din ce în ce mai mulţi cetăţeni. Pe lângă impact negativ asupra peisagisticii urbane, acestea se pot transforma în adevărate focare de infecţie, punând, în unele cazuri, în pericol sănătatea, viaţa şi siguranţa cetăţenilor.
Toţi proprietarii de teren au, prin lege, obligaţia de a îl curăţa, de a tăia vegetaţia şi îngriji copacii de pe suprafaţa deţinută. Legislaţia de mediu, hotărâri ale consiliilor locale, Regulamentul-cadru al serviciului de salubrizare al localităţilor, în vigoare din data de 24 martie 2015 – toate prevăd aceste obligaţii, a căror neîndeplinire se sancţionează cu amenzi drastice, care ajung şi până la 5.000 de lei. În realitate, destul de mulţi locuitori, inclusiv din municipiul Suceava, nu-şi igienizează nici măcar propriile curţi, cu atât mai puţin au grijă să salubrizeze terenurile virane care le aparţin şi care se transformă în gropi de gunoi improvizate.
Viceprimarul de Suceava Lucian Harşovschi ne-a declarat că, încă de anul trecut, din septembrie, Primăria Suceava a încercat să identifice proprietarii unor astfel de terenuri şi să-i someze să le cureţe, iar acţiunea este încă în desfăşurare. Potrivit viceprimarului, există baza legislativă pentru ca, în cazul în care proprietarul refuză sau nu are capacitatea de a salubriza zona, curăţenia să fie efectuată de municipalitate, prin operatorul de salubritate, iar proprietarul să achite contravaloarea serviciului şi amenda, în cazul în care este vorba despre rea-credinţă.
Primăria poate igieniza un teren viran contra cost şi trimite factura proprietarului
Lucian Harşovschi a precizat că, în cursul anului trecut, Primăria Suceava a dat amenzi în valoare totală de 27.500 de lei pentru încălcarea legislaţiei referitoare la salubritate.
„Scopul nostru nu este să dăm amenzi proprietarilor de teren, ci să facem curat în oraş. Sunt destule terenuri private de care proprietarii nu se îngrijesc”, a arătat Harşovschi. După 15 martie, când începe campania de curăţenie de primăvară în oraş, municipalitatea va soma proprietarii să-şi salubrizeze terenurile, iar în cazul în care refuză aceştia vor fi amendaţi. Experienţa a arătat că anii electorali nu sunt însă foarte bogaţi în amenzi, astfel că pare mai probabilă aplicarea planului B al primăriei, acela ca operatorul de salubritate să cureţe terenurile, la preţuri care vor fi stabilite de acesta până la data de 31 martie a.c., după care să recupereze suma de la proprietari.
Conform Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor, în vigoare din luna martie a anului trecut, locuitorii au obligaţia să asigure curăţenia incintelor proprii, precum şi a zonelor cuprinse între imobil şi domeniul public (până la limita de proprietate), iar autorităţile administraţiei publice locale se vor îngriji de salubrizarea spaţiilor aflate în proprietatea publică sau privată a lor.
Parcările sunt salubrizate de utilizatori
Tot în sarcina locatarilor cade să asigure curăţenia locurilor de parcare pe care le au în folosinţă din domeniul public, dacă este cazul, şi să nu efectueze reparaţii care pot produce scurgerea uleiurilor, carburanţilor şi lubrifianţilor sau de lichide rezultate din spălarea autovehiculelor; să nu arunce deşeuri şi obiecte de uz casnic pe străzi, în parcuri, pe terenuri virane sau în locuri publice; să depună hârtiile şi resturile mărunte de ambalaje care se produc cu ocazia utilizării mijloacelor de transport şi a activităţii desfăşurate pe străzile localităţii în coşurile de hârtii amplasate de-a lungul străzilor şi în alte asemenea locuri; să menţină curăţenia pe trotuare, pe partea carosabilă a străzii sau a drumului, pe porţiunea din dreptul condominiului, gospodăriei şi a locurilor de parcare pe care le folosesc. Atât instituţiile publice, cât şi firmele şi cetăţenii care deţin în proprietate, închiriere sau concesiune terenuri virane sau construcţii începute şi nefinalizate în intravilan sunt obligaţi să asigure igienizarea terenurilor prin tunderea periodică în decursul unui an a vegetaţiei şi eliminarea deşeurilor menajere şi nemenajere aflate în incintă. Cei care trebuie să verifice respectarea acestor obligaţii sunt inspectorii din cadrul primăriilor, iar primăriile sunt controlate, la rândul lor, de Garda de Mediu.