Una dintre cele mai importante societăţi ale Consiliului Local Suceava, TPL, care se ocupă zilnic de transportul a zeci de mii de suceveni, care trebuie să ajungă în siguranţă la şcoală, la serviciu ori la instituţiile publice unde au de rezolvat diverse probleme, stă pe „un butoi cu pulbere”. Asta deoarece, după mai bine de zece ani de la înfiinţare, TPL are o situaţie incertă, riscând fie scoasă în stradă în orice zi, conturile societăţii sunt blocate de ani de zile din cauza datoriilor la Finanţe, parcul auto este uzat, multe dintre autobuze fiind aproape de dat la casare, iar salariaţii cer să li se ofere venituri decente, în raport cu responsabilitatea muncii lor.
Chiar de la înfiinţare, TPL a pornit cu un handicap major – întreaga bază unde îşi desfăşoară activitatea este în litigiu cu una dintre firmele miliardarului Ilie Carabulea, încât nu se pot folosi clădirile de acolo. Cele mai mari probleme cauzate de acest aspect sunt în iarnă, când maşinile „înţepenesc” de frig în curte, nu pot fi spălate pentru că îngheaţă apa pe ele şi în ele, iar reparaţiile se fac greu, în condiţii dificile.
Nemulţumirile celor aproape 220 de salariaţi ai societăţii de transport public local, acumulate în timp, din cauze multiple, stau să răbufnească, dacă nu se vor găsi soluţii pentru ca măcar o parte din problemele ridicate de ei să fie rezolvate.
Salariile din Suceava, la jumătate faţă de cele din alte oraşe din ţară
Salariul mediu al unui şofer de autobuz la TPL, care are în grijă vieţile a cel puţin câteva sute de oameni la fiecare cursă, este de 1.350 de lei lunar, la o normă de 160 de ore de muncă, adică primeşte cu puţin peste 8 lei pentru o oră de muncă, în care trebuie să stea ţeapăn pe scaun, cu ochii în patru, atent la tot ce mişcă în traficul infernal din Suceava – cel puţin la orele de vârf, cu gândul că orice mişcare greşită poate pune în pericol zecile de oameni din maşină.
Comparativ, în Bucureşti, Braşov sau Cluj, salariile acestora sunt undeva la 3.000 de lei lunar.
Ultima mărire de salariu a avut loc cu mai bine de un an în urmă, cu valoarea indicelui inflaţiei, adică circa 20 de lei, insuficienţi să cumpere un manual pentru copiii pe care îi au de ţinut la şcoală.
„Din cauza salariilor mici nu vin oameni noi să se angajeze la TPL, să fie formaţi şi să rămână acolo, pe măsură ce angajaţii mai în vârstă ies la pensie. Sperăm să se reînfiinţeze şcolile profesionale, să fie tineri care să se înscrie la cursurile de mecanici auto care să vină să îşi facă practica la noi, iar la final să aibă un loc de muncă asigurat aici. Suntem interesaţi oricând să încheiem astfel de parteneriate, să aducem tineri care să înveţe meserie cot la cot cu noi, iar apoi să ştie că au asigurat un loc de muncă”, a spus Ovidiu Ungureanu, liderul sindical la TPL.
Nici pentru cei care lucrează ca taxatori – o muncă dificilă, în care toată ziua te învârţi pe rutele din oraş, în picioare, în majoritatea timpului, strecurându-te printre călători, în aglomeraţie, în căldură, în fel de fel de mirosuri, având de-a face cu fel de fel de oameni, unii mai dificili decât alţii sau în stare de ebrietate, având grija banilor pe care îi încasezi pe bilete şi fiind penalizat pentru călătorii frauduloşi, veniturile nu sunt mai mari de 1.100 de lei.
Nu în ultimul rând, trebuie menţionat faptul că transportul public local se efectuează zilnic, indiferent dacă este sâmbătă sau duminică, dacă este Paşte sau Crăciun, dacă este sărbătoare sau zi liberă naţională.
Parcul auto al TPL, gata de casare
În prezent, parcul auto al TPL este format din 32 de autobuze Irisbus-Iveco, achiziţionate de Primăria Suceava în trei etape – octombrie 2005, aprilie 2006 şi noiembrie 2006.
Au fost 33 de autobuze, dar, din cauza uzurii, unul dintre acestea a şi fost casat.
De altfel, autobuzele cu care primăria a dotat TPL s-au dovedit a fi de anduranţă, aproape fiecare dintre acestea având parcurşi 800.000 de km pe rutele din oraş, în condiţiile în care la majoritatea societăţilor de transport public din ţările europene, la 500.000 de km parcurşi, vehiculele sunt casate.
Chiar dacă îşi mai fac treaba, cu chiu cu vai, piesele care cedează fiind înlocuite, pentru rezolvarea problemei se impune înlocuirea parcului auto.
Microbuzele achiziţionate de municipalitate anul trecut, la care se vor mai adăuga încă cinci anul acesta, rezolvă problema doar într-o mică măsură, speranţele tuturor îndreptându-se spre concretizarea proiectului de dotare a TPL cu 40 de autobuze electrice sau hibride, anunţat cu ceva vreme în urmă.