În cinci ani de zile, toate străzile din municipiul Suceava care nu au „văzut” asfaltul până acum ar putea fi modernizate. Primarul Ion Lungu a spus că aceasta este principala prioritate a municipalităţii sucevene pentru perioada următoare, când se doreşte alocarea a câte cinci milioane de euro anual pentru modernizarea străzilor care acum sunt doar balastate.
„Astăzi avem 311 străzi. În 2004, când am început primul mandat de primar, erau 237 de străzi, deci oraşul a crescut cu 74 de străzi noi. Ne dorim să asfaltăm cât mai multe străzi nemodernizate, oamenii au dreptate în această privinţă”, a spus primarul Ion Lungu.
Din cele 311 străzi ale municipiului Suceava, 201 sunt asfaltate, iar 110 sunt nemodernizate.
Altfel spus, 65% dintre străzile Sucevei sunt asfaltate, iar 35% balastate.
Şeful municipalităţii sucevene a precizat că sunt mai multe cauze care au dus la o asemenea statistică.
„În primul rând a crescut foarte mult numărul de străzi noi, ceea ce este un lucru bun, pentru că s-a dezvoltat oraşul. Sunt şi alte cauze pentru care o parte din străzi nu au putut fi asfaltate. În primul rând, nu aveau apă şi canalizare, dar prin programele derulate până la finele anului trecut, întâi ISPA şi apoi POS Mediu, astăzi, 96% din străzile Sucevei au apă şi canalizare, îndeplinesc condiţiile necesare pentru a fi asfaltate”, a explicat Ion Lungu.
Alte cauze ţin de problema dreptului de proprietate, pentru că o parte din străzi nu sunt în administrarea primăriei.
„Proprietarii trebuie să cedeze partea lor de stradă pentru ca noi să putem face acolo modernizarea străzii. Degeaba cedează 10 dacă al 11-lea nu vrea şi ne blochează total”, a adăugat edilul sucevean, care a dat ca exemplu cartierul Lanişte, din Burdujeni.
15 străzi modernizate în ultimii ani, din fonduri proprii şi fonduri europene
Problema asfaltării străzilor „de pământ”, cum li se mai spune celor care nu sunt betonate sau asfaltate, pentru că deseori pe acestea, primăvara şi toamna, stratul de balast este acoperit de un strat gros de noroi, nu a fost neglijată de Primăria Suceava, care, în ultimii ani, a modernizat 15 străzi de acest gen, în principal în cartierele Burdujeni şi Iţcani.
„Au avut prioritate la asfaltare bulevardele principale şi traseele de transport în comun. Dacă am lua în considerare numai costurile de reabilitare a celor două poduri de peste apa Sucevei şi a celor două pasaje rutiere de peste calea ferată, de la Burdujeni şi de la Iţcani, cu banii respectivi am fi putut moderniza încă vreo 20 de străzi. Dar şi acele lucrări trebuiau să fie efectuate, pentru că sunt artere foarte importante, vitale pentru circulaţia rutieră şi pietonală în Suceava”, a explicat primarul Ion Lungu, care spune că acum a venit timpul să fie asfaltate toate străzile balastate pe care au fost aduse reţelele de utilităţi.
„Ca strategie, dacă vom aloca câte 5 milioane de euro anual pentru aceste străzi, în 5 ani am finaliza de asfaltat toate străzile nemodernizate. Îmi propun să lucrăm la un proiect amplu, prin care măcar 40 de străzi să le asfaltăm pe fonduri europene. Este bine că au apărut atât de multe străzi noi, că s-a dezvoltat oraşul, dar trebuie înţeles că municipalitatea nu poate ţine pasul, să facă a doua zi străzi asfaltate, unde au apărut noi case”, a menţionat primarul Ion Lungu, care a precizat că dacă s-ar fi încasat şi restanţele de 15 milioane de euro din taxe şi impozite locale de la agenţii economici şi populaţie, s-ar fi putut face mult mai multe în această problemă de care sunt interesaţi foarte mulţi suceveni.