Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 27 feb 2016 - Anul XXI, nr. 48 (6161)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Realitatea la zi

Gara Iţcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Click aici pentru VIDEO

Gara Iţcani, monument istoric de secol XIX în documente, este, în realitate, de ani de zile, într-o stare deplorabilă. Mai nou, de câteva  luni de zile, pe gară au fost puse lacătele, pentru că pur şi simplu tencuiala de pe tavan cădea în capul oamenilor. Casa de bilete şi Postul de Poliţie au fost mutate într-o anexă, iar la peron a mai rămas deschisă o mică sală de aşteptare şi un magazin, singura afacere rătăcită printre ruine. Peronul la care s-au început lucrări în toamna lui 2014 a fost abandonat în fază de şantier, acoperişul peronului mai stă în picioare doar susţinut de bârne din lemn, iar bucăţi din tencuiala clădirii au început să cadă şi pe exterior.

 

Trenurile au rămas, însă călătorii au cam dispărut

Ne-am deplasat acum două zile la Gara Iţcani, pentru a vedea care este realitatea la zi privind starea clădirii şi atmosfera din staţia CFR care vuia altădată de oameni şi de trenuri. În mare, trenurile au rămas cam aceleaşi, mai toate garniturile Regio plecând din Gara Iţcani. De asemenea, şi câteva trenuri InterRegio mai pleacă din Gara Iţcani, unul spre Bucureşti şi unul spre Constanţa. Mai nou, prin Gara Iţcani trece şi un tren internaţional, Bucureşti Nord - Vadu Siretului, reintrodus de CFR de la noul mers al trenurilor.  Trenuri sunt, însă, în cele mai multe momente ale zilei, călătorii care urcă în ele pot fi număraţi pe degete. Exceptând localnicii, restul călătorilor au migrat aproape în totalitate spre Gara Suceava. 

 

Magazinul care supravieţuieşte în gara închisă 

Primul lucru pe care îl remarcăm că este că lucrările la peron au fost abandonate de mai bine de un an. În noiembrie 2014, câţiva muncitori ai SC Compania de Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc au lucrat la peron, partea dinspre linie a acestuia, care era foarte degradată, fiind îndepărtată. În afară de un capăt de peron, turnat atunci, în prag de iarnă, nu s-a mai făcut nimic. 

Pe un peron distrus, pe care s-au pus o punte de lemn pentru a se putea trece spre linii, al cărui acoperiş a fost la un pas de prăbuşire şi este sprijinit cu butuci din lemn, găsim un magazin deschis. Este singurul care a mai rămas în gară. O întrebăm pe femeia de după tejghea cum mai rezistă magazinul:

„Mai sunt navetişti, iar pe lângă ei încă vreo câţiva călători. Sâmbătă şi duminică se mai adună ceva călători, elevi care merg la şcoală. Mai intră oamenii şi mai cumpără câte o apă, o pâine sau un suc”, spune femeia.

O întrebăm de ce gara este închisă:

„Se vorbeşte că de la 1 martie se va repara acoperişul. Casa de bilete a fost mutată din clădire, pentru că în sala mare cădea tavanul. A plouat, a căzut din tavan şi au încuiat uşile ca să nu fie accidente”, ne-a explicat femeia. 

 

Gara s-a mutat practic într-o anexă

În stânga clădirii, dinspre linii, găsim, într-o anexă, Casa de bilete şi Postul de Poliţie Transporturi Feroviare. Casa de bilete are program doar pe timp de zi, pentru a acoperi orele la care pleacă trenurile de navetă. La aceste trenuri se mai adună câţiva călători care pleacă din Gara Iţcani.

„S-au mutat mai toţi călătorii la Burdujeni, e păcat de această gară, au şi închis-o de tot. Au început să lucreze la peron, dar nici măcar acolo nu au terminat, au lăsat lucrarea abandonată”, ne spune un călător.  Lângă anexa devenită practic gară nu putem să nu remarcăm ruinele a ceea ce a fost până acum aproximativ zece ani o terasă care era foarte aglomerată pe timp de vară. Acum este pe jumătate demolată, o ruină în adevăratul sens al cuvântului.

 

Ultimele lucrări s-au făcut acum 40 de ani

Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. După 1990 nu s-a mai făcut însă nimic.

Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Rămâne de văzut dacă gara va mai primi totuşi o şansă, prin lucrările anunţate a începe de la 1 martie. Dacă utilitatea ei din punct de vedere al traficului feroviar este discutabilă, în mod evident clădirea trebuie salvată, fiind unul din simbolurile oraşului.  

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Gara Iţcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor.
 Vizualizări articol: 7435 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 9 voturi
Gara Iţcani, un monument abandonat, închis din cauza tencuielii care cădea în capul călătorilor5.059

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   TrezitivaAAAAAAAAAAAAAAAA trimis de
(27 feb 2016, 19:19:23
frumos peisaj.geamuri sparte,usi rupte ,(politia tf sa le plateasaca}ca daca te duci in gra nu gasesti pe nimeni,da salareiile sunt salarii la baieti.cine ausunt cei ce au spart geamurile?,da cine sunt cei ce au rupt usile?,aii?domnilor politisti ? trezitiva

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Sirop de morcov cu mere (Bem-Bem făcut în casă) Cei ce au copilărit înainte de decembrie 1989 își mai amintesc, probabil, despre un fel de sirop pentru copii, care se găsea în sticle de un litru în orice magazin alimenar și era făcut dim morcovi și mere. Acest nectar... Citeşte