Doi elevi ai Colegiului Naţional „Petru Rareş” Suceava se pregătesc pentru cea mai mare competiţie de ştiinţă şi inginerie din lume dedicată liceenilor - „Intel ISEF” 2016 – competiţie care va avea loc în perioada 8-13 mai în Phoenix, Arizona, Statele Unite ale Americii.
România va fi reprezentată de două echipaje din Bucureşti şi unul din Suceava, delegaţia fiind condusă de universitarul sucevean Dan Laurenţiu Milici.
Peste 1.000 de tineri pasionaţi de inventică şi ştiinţă din 75 de ţări îşi vor prezenta proiectele la competiţia „Intel ISEF”, care pune la bătaie premii de peste patru milioane de dolari.
<Copilotul> care semnalează pericolele şi ţine şoferul departe de smartphone
Tudor Andronic şi Raul Alexandru Hănţăscu sunt elevi în clasa a X-a la Colegiul „Petru Rareş”.
Pornind de la o serie de date statistice privind cauzele producerii accidentelor rutiere, tinerii suceveni au hotărât ca proiectul pe care îl vor prezenta în Phoenix, capitala statului Arizona, să vizeze creşterea siguranţei conducătorilor auto.
„Este vorba despre un copilot inteligent, îi spunem noi, un asistent pentru şofer, care va spori atenţia şoferului faţă de drum, înlăturând principalii factori ce distrag atenţia acestuia. Sistemul va arăta ca o mininavigaţie care va putea fi instalată pe orice maşină, indiferent de anul de fabricaţie, model sau marcă”, au explicat tinerii.
Aceştia au menţionat că o multitudine de accidente se întâmplă la volan din cauza neatenţiei, oboselii şi vitezei excesive, iar un studiu din 2014 arăta că România se află pe locul al II-lea în topul ţărilor europene cu cele mai multe decese cauzate de accidentele rutiere.
În aceste condiţii, tinerii vor să realizeze un dispozitiv care să-i semnalizeze şoferului o serie de pericole şi care să-l ţină pe acesta departe de smartphone.
„Acesta va spori atenţia şoferului faţă de drum, înlăturând principalii factori ce distrag atenţia acestuia. <Copilotul> se conectează cu telefonul şoferului, determinând şoferul să nu-l folosească în timpul condusului. Funcţiile telefonului vor fi transferate pe dispozitivul nostru. Apelurile telefonice şi mesajele vor putea fi efectuate printr-o comandă vocală sau prin gesturi, fără a atinge telefonul. Totodată, dispozitivul va avertiza şoferul când acesta depăşeşte limitele de viteză, însă semnalele vor fi transmise în aşa fel încât să nu agaseze şoferul. De asemenea, dispozitivul va monitoriza atenţia şoferului, iar dacă acesta adoarme la volan sau dă semne de oboseală se va transmite un sunet puternic în boxă. Vor fi montate două camere video, una în exterior, iar alta în interior, îndreptată spre şofer”, au mai precizat tinerii suceveni.
Camera din exterior va avea rolul de a detecta eventualele obstacole şi pericole, dar şi semnele de circulaţie şi de a semnala acest lucru conducătorului auto.
Nu în ultimul rând, display-ul situat pe bord va avea şi aplicabilitate multimedia, putând rula filme, muzică, etc.
Tudor Andronic şi Raul Alexandru Hănţăscu lucrează din vara lui 2015 la acest proiect, fiind îndrumaţi de profesorii Victor Şutac şi Marius Ududec.
Calificarea la competiţia din Statele Unite a fost posibilă datorită rezultatului obţinut în urma Concursului Naţional de Ştiinţă şi Tehnologie RoSEF.