Sistemul cardurilor de sănătate înregistrează din nou mari disfuncţionalităţi. De cinci zile, serverul central pentru validarea reţetelor compensate a funcţionat cu mare dificultate, timpii de aşteptare fiind foarte mari, ceea ce a pus la grea încercare nervii pacienţilor, medicilor şi farmaciştilor. Medicul de familie Irina Badrajan ne-a declarat, ieri, că de vinerea trecută, de la ora 9.30, în sistemul informatic integrat pentru sănătate linia pentru reţete compensate n-a funcţionat aproape deloc. ”Pacienţii au trebuit să aştepte foarte mult sau să plece şi să revină pentru o reţetă compensată. Aceeaşi situaţie a fost şi în ambulatoriile spitalelor şi în farmacii. Este a mia oară când se întâmplă asta. Vorbim, reclamăm, ne enervăm degeaba. Nu ne bagă nimeni în seamă. Ni se răspunde că sistemul nu este blocat, ci doar merge mai greu”, ne-a declarat, ieri, medicul sucevean.
În cazul pacienţilor care au nevoie de reţetă pentru afecţiuni acute, situaţia este cu atât mai gravă cu cât aceştia au la dispoziţie 24 sau 48 de ore să-şi ridice medicamentele, or dacă medicul a reuşit să prescrie reţeta, dar la farmacie pacientului nu i s-a putut valida reţeta în timp util, acesta ajunge în situaţia de a-şi cumpăra tratamentul de care are nevoie.
”Poate un protest al pacienţilor ar avea un mai mare ecou, pentru că noi, medicii, degeaba vorbim”, a mai spus dr. Irina Badrajan.
Pacienţii sunt nevoiţi să stea cu orele la uşile cabinetelor medicale
Probleme în funcţionarea sistemului cardurilor de sănătate au fost încă de la introducerea acestui procedeu de dovedire a calităţii de asigurat şi de validare a serviciilor medicale. Contractul de mentenanţă pentru sistemul informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a expirat încă de la jumătatea lunii decembrie a anului trecut şi acum instituţia se bazează doar pe resurse proprii pentru a menţine sistemul în funcţiune. La licitaţia organizată de CNAS în vara anului trecut nu s-a prezentat nimeni, iar procedura pentru o nouă licitaţie este în curs.
Până atunci, din cauza disfuncţionalităţilor frecvente, durata consultaţiilor ajunge până la o oră, medicii nu pot valida serviciile medicale prestate, iar pacienţii asiguraţi pierd ore întregi la cabinetele medicale sau sunt nevoiţi să facă mai multe drumuri la doctor pentru a primi o reţetă compensată sau un bilet de trimitere. Conform medicilor de familie, cele mai multe probleme apar în zilele de vineri, după 20 ale lunii, şi cel puţin o dată pe săptămâna în afară de vineri.
Pentru sistemul informatic integrat pentru sănătate, implementat în 2012, statul a plătit peste 180 de milioane de euro. Mentenanţa programului pentru cardurile de sănătate trebuia asigurată timp de trei ani de la implementarea proiectului de către firma care a câştigat licitaţia, un consorţiu format din HP România şi Novensys Corporation. Firma Novensys SRL a intrat în insolvenţă la sfârşitul anului 2014, înainte ca sistemul să devină operaţional.