Noul aparat radar cu laser, intrat de aproximativ trei săptămâni în dotarea Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava şi folosit la sfârşitul săptămânii trecute pe mai multe drumuri naţionale din judeţ, a scos la iveală mai multe abateri ale şoferilor, unii dintre aceştia rămânând fără permis de conducere. Mobilitatea aparatului şi modul în care sunt plasaţi poliţiştii care acţionează cu detectorul în teren i-au făcut pe mulţi şoferi să nu observe deloc prezenţa echipajului la marginea drumului sau să o facă mult prea târziu. Marele avantaj al acestui nou aparat radar este faptul că are o rază de acţiune foarte mare, de până la 1.200 de metri, este foarte mobil, uşor de folosit şi eficient atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte.
Deşi „pistolul” radar cu laser va fi folosit preponderent pentru depistarea şoferilor care circulă cu viteză peste limita legală, dispozitivul poate fi folosit şi pentru înregistrarea şoferilor care depăşesc pe linie continuă. Doar la sfârşitul săptămânii trecute, din cele zece permise auto reţinute în judeţ pentru diferite abateri, şapte au fost suspendate în urma unor încălcări ale legislaţiei rutiere detectate cu aparatul radar cu laser. Pe ecranul aparatului au fost surprinse de la mare distanţă abateri precum viteză excesivă, depăşirea pe un segment de drum cu linie continuă sau neacordarea de prioritate pietonilor, în imagini care au rămas stocate în aparat şi constituie probe de necontestat.
Noul radar este cel mai performant aparat exploatat în judeţ până acum
Noul aparat radar de tip pistol, dotat cu raze laser şi cameră video HD, nu poate fi detectat în timp util şi se activează numai atunci când agentul vizează o maşină. Agentul-şef principal Radu Cătălin, operator pe noul radar, ne-a relatat: „O caracteristică a lui este măsurarea vitezei prin undă laser. De la 1.200 de metri are posibilitatea de a măsura ţinta, iar ultima fotografie, de detaliu, se poate face de la cel puţin 15 metri de aparat. Se lucrează în principal cu el din staţionare, pentru că nu are funcţia de lucru în mişcare. Se poate lucra din afara maşinii sau din autospeciala de poliţie.”
Noul tip de radar cu unde laser poate identifica inclusiv feţele şoferilor de la zeci de metri distanţă şi nu poate fi detectat şi nici bruiat de nici un dispozitiv. „Au fost opriţi conducători auto care aveau în dotare detectoare şi au afirmat că detectoarele nu le-au dat semnale. Cu siguranţă va rezolva şi problema detectării celui aflat la volan. Se concentrează mai mult imaginea pe numărul de înmatriculare, însă pe calculator, în imaginea care urmează să fie trimisă la instanţă, se văd cu multă claritate marca maşinii, culoarea, persoanele din maşină, adică persoana de la volan şi cea din partea dreaptă, cât şi multe caracteristici ale maşinii. Maşina din trafic care este identificată este de regulă maşina care circulă cu viteză mare sau cea care comite alte abateri la regimul circulaţiei”, ne-a povestit agentul-şef principal Radu Cătălin.
Poliţiştii pot seta aparatul radar să filmeze inclusiv faţa şoferului, chiar de la o distanţă de 70 de metri, indiferent cu ce viteză circulă acesta. Acest lucru îi poate ajuta pe poliţişti deoarece în instanţă şoferii nu mai pot contesta cu uşurinţă faptul că au fost ei la volan.
Noile radare sunt de mare ajutor, recunosc poliţiştii, care anual se confruntă în instanţă cu zeci sau sute de şoferi care contestă amenzile.
Respectarea vitezei în trafic poate duce la micşorarea numărului de accidente
Şoferii cred că prezenţa unui astfel de aparat pe şosele va avea un efect benefic pentru circulaţie. „Aparatul este bun, până la urmă o să fie mai puţine accidente, mai puţină viteză”, ne-a spun Liviu Nichita, aflat la volanul maşinii sale. „O idee foarte bună pentru că este o dovadă incontestabilă. Sunt şoferi care nu recunosc că s-au aflat la volanul unei maşini. Asta ar fi o dovadă incontestabilă, fără îndoială”, ne-a spus Ciprian Ungureanu, un alt conducător auto.
Aceste aparate au fost distribuite în Bucureşti la Poliţia Autostrăzi, dar şi în şapte judeţe din ţară, acolo unde traficul e intens. „Pistolul” radar LTI 20-20 TruCAM a fost distribuit Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava de Inspectoratul General al Poliţiei Române, având ca obiectiv reducerea numărului de accidente grave ce se produc din cauza vitezei, având în vedere că judeţul Suceava este fruntaş la nivel naţional în ceea ce priveşte numărul de persoane decedate în accidente rutiere, în condiţiile în care are şi una dintre cele mai extinse reţele de drumuri.
Noul dispozitiv este de producţie americană şi valorează în jur de 15.000 de euro. Mai mulţi poliţişti rutieri au efectuat deja un curs în urma căruia au fost atestaţi pentru a folosi acest dispozitiv. Poliţiştii suceveni au mai avut un astfel de aparat radar de măsurare a vitezei şi în anul 2014, folosit atunci doar pentru teste. La vremea respectivă „pistolul” radar a fost dat în probe de singurul distribuitor din România al acestor dispozitive.
Un al doilea „pistol” radar de acest tip, achiziţionat de Primăria Dumbrăveni
Traficul intens prin comuna Dumbrăveni şi faptul că nici un radar fix nu mai funcţionează în zonă de câţiva ani de zile i-au determinat pe cei de la primăria din localitate să achiziţioneze un astfel de aparat de măsurare a vitezei, care urmează să fie folosit de poliţişti preponderent pe raza localităţii. Deocamdată însă nu au fost puse la punct detaliile folosirii acestui aparat doar în zona comunei Dumbrăveni, din cauza legislaţiei complicate. Autorităţile din Dumbrăveni intenţionează totuşi să rezolve această problemă de autorizare a noului aparat radar pentru a putea fi folosit pe DN 29, un drum proaspăt modernizat şi pe care au loc multe accidente din cauza vitezei excesive.
(10 feb 2016, 15:07:36