O lege publicată în Monitorul Oficial în cursul săptămânii trecute stârneşte reacţii în rândul cadrelor didactice din învăţământul special. Legea 6/2016, referitoare la integrarea copiilor cu tulburări de învăţare – dislexie, disgrafie, discalculie – în învăţământul de masă a fost adoptată, potrivit acestora, fără o dezbatere cu cei direct implicaţi.
Liderul Uniunii Judeţene a Sindicatelor “Pro Educaţia” Suceava, prof. Traian Pădureţ, remarcă faptul că prevederile acestei legi vor afecta elevii cu dislexie, disgrafie şi discalculie, dat fiind faptul că aceştia nu vor beneficia de supravegherea unui personal specializat.
Acesta argumentează că “aceşti elevi sunt ţinuţi <mobilier> în ultima bancă şi nu se ocupă nimeni de ei pentru că profesorii din învăţământul de masă nu au timp efectiv să se ocupe de aceştia. Elevii cu dificultăţi de învăţare sunt ţinuţi în învăţământul de masă în ciclul primar, iar apoi vin în gimnaziu în învăţământul special, fiind cei mai slabi din toate punctele de vedere”.
Liderul sindical spune că integrarea elevilor cu dificultăţi de învăţare în învăţământul de masă a fost un dezastru în vestul Europei, acolo revenindu-se deja la vechiul sistem de învăţământ special.
Dislexia este o tulburare de citire (citire lentă, cu greşeli, dificultăţi în înţelegerea textului citit), disgrafia se referă la o tulburare de scriere (scriere urâtă, cu greşeli, greşeli de ortografie), iar discalculia la tulburare de calcul.
Profesorii contestă legea
Pădureţ mai precizează că cei care au iniţiat această lege nu sunt specialişti în domeniul educaţional, menţionând că “experimentăm mereu pe legi făcute de nespecialişti în domeniu, fără a ţine cont de realităţi. Problema elevilor cu dificultăţi de învăţare este mult mai complicată decât se vede din birourile ministerului. Ca şi până acum, singura problemă a celor care ne conduc este de a face economie, chiar şi când e vorba de educaţia corectă, de sprijinul real de care ar putea beneficia copiii cu dificultăţi de învăţare”.
Pădureţ recomandă ca aceşti elevi să fie şcolarizaţi în învăţământul special, acolo unde primesc îngrijire din partea unui personal de specialitate, au programe şi manuale adaptate, sau în învăţământul de masă, în unităţile în care există profesori de sprijin pentru aceştia.
“Am primit reacţii din şcoli şi oamenii contestă această lege. Un profesor dintr-o şcoală normală nu se poate ocupa de toţi copiii de la clasă, plus de unul sau doi cu nevoi speciale. Nu trebuie să ascundem copiii cu probleme în învăţământul de masă”, a mai transmis Pădureţ.