La finele anului trecut, aproape 600 de studenţi din anul I ai Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava (USV) au fost chestionaţi cu privire la principalele aspecte de care au ţinut cont în alegerea instituţiei academice din Suceava.
Potrivit rezultatelor sondajului, apropierea de casă, calitatea cadrelor didactice şi prestigiul universităţii sunt criteriile cele mai importante în alegerea USV.
Conform reprezentanţilor Centrului de Consiliere şi Orientare în Carieră Suceava, autorii studiului, „profilul motivaţional al studentului de anul I ar putea fi sintetizat astfel: a ales USV datorită apropierii de casă, calităţii cadrelor didactice şi prestigiului universităţii, a ales facultatea pentru că îi place domeniul şi profesia are căutare pe piaţa muncii; se aşteaptă ca în timpul facultăţii să dobândească competenţe şi cunoştinţe, iar după terminarea facultăţii să îşi găsească un loc de muncă şi, în cazul în care ar avea probleme de învăţare, s-ar adresa profesorilor şi colegilor, iar dacă ar avea probleme personale, s-ar adresa părinţilor, prietenilor, profesorilor şi personalului Centrului de Consiliere şi Orientare în Carieră”.
Studenţii vor un loc de muncă după absolvire
În ceea ce priveşte motivele care stau la baza alegerii facultăţii, cei mai mulţi studenţi au menţionat fie că le place domeniul, fie profesia are căutare pe piaţa muncii, fie au abilităţi pentru respectivul domeniu.
Sondajul de opinie realizat în rândul bobocilor a mai evidenţiat faptul că aşteptările lor pe parcursul facultăţii ţin de dezvoltarea competenţelor (pentru o treime dintre respondenţi), este „o modalitate de a acumula cunoştinţe” şi o „modalitate de dezvoltate personală”.
Conform rezultatelor, studenţii au „aşteptarea de a fi bursier (în foarte mare măsură 41,7% şi în mare măsură 16,6%) şi de a trece la buget (în foarte mare măsură 38% şi în mare măsură 10,4%). Oportunităţile sociale pe care le implică statutul de student - posibilitatea de a-ţi extinde sfera de prieteni - reprezintă o preocupare secundară a studenţilor (în foarte mare măsură 37,5% şi în mare măsură 24,7%)”.
Aşteptările de după finalizarea facultăţii se structurează conform următoarei ierarhii: „să îmi găsesc un loc de muncă” (în foarte mare măsură 68,4%), „să am deprinderi practice” (în foarte mare măsură 59,9%), „să fiu format ca specialist” (în foarte mare măsură 54,7%).
Totodată, pentru aproximativ jumătate dintre studenţi continuarea studiilor rămâne o prioritate.
Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră Suceava a realizat studiul în perioada 15 noiembrie – 15 decembrie 2015.
Ca metodă de cercetare s-a optat pentru ancheta pe bază de chestionar. „S-a stabilit ca investigaţia să se efectueze pe o treime din totalul studenţilor din anul I zi, respectând proporţiile pe facultăţi şi specializări. Aplicarea chestionarelor s-a realizat la finalul unor cursuri (de regulă, cursuri comune pentru mai multe specializări). Operatorii de anchetă au fost voluntarii CCOC coordonaţi de echipa centrului”, au transmis reprezentanţii Centrului de Consiliere.