O Dacia 1410 Sport, ediţie limitată, dintr-un lot de modele din care s-au fabricat mai puţin de o mie de maşini, este ultimul automobil din lunga listă de autoturisme retro restaurate de suceveanul Dănuţ Crainiciuc, cunoscut ca cel mai mare colecţionar de Dacii 1300 din România.
Maşina îi aparţine unui pasionat din Bucureşti, Vlad Dorobanţu, care i-a încredinţat-o pentru restaurare suceveanului. După câteva luni de zile de muncă, într-un garaj din Suceava, faţa maşinii a fost schimbată complet. Povestea restaurării autoturismului Dacia 1410 Sport a fost publicată de site-ul de specialitate 4tuning.ro.
Peripeţii pe drumul de la Bucureşti la Suceava şi apoi multă muncă
Dacia 1410 Sport restaurată este un model din seria celor fabricate cu uşă scurtă, cunoscută ca singura maşină din lume cu parbriz în loc de lunetă. Ori, altfel spus, maşina cu doua parbrize identice.
Povestea Daciei 1410 Sport începe în 1989, când a fost fabricată. Maşina a fost exploatată până în 2014, iar ulterior a avut aceeaşi soartă ca celelalte din generaţia ei, fiind lăsată să ruginească. Vlad Dorobanţu, un pasionat de maşini retro din Capitală, a salvat-o însă de la Remat.
„Deşi mulţi cunoscuţi nu puteau înţelege ce văd aşa special la ea, eu i-am văzut potenţialul. În momentul respectiv i-am spus tatălui meu că <ea e> şi că soarta restaurării ei trebuie să ajungă în mâinile lui Dănut Crainiciuc”, a declarat proprietarul pentru 4tuning.ro.
Autoturismul a fost preluat de Dănuţ Crainiciuc în februarie 2015, suceveanul venind cu Dacia pe roţi din Bucureşti la Suceava, deşi maşina era departe de o stare bună.
„Claxonul nu funcţiona, cablul de acceleraţie s-a rupt, iar vasul de expansiune s-a spart, fiind înlocuit cu un bidon de apă”, a povestit suceveanul.
A urmat lungul proces al restaurării. Dezechiparea maşinii a adus o mulţime de veşti proaste, atât pentru proprietar, cât şi pentru Dănuţ Crainiciuc.
„Eram conştient că are multe defecte şi tocmai de aceea am ţinut morţiş să o restaurez la Suceava, unde ştiam că domnul Crainiciuc este un perfecţionist căruia nu-i scapă nici un detaliu”, a povestit bucureşteanul.
Garajul lui Crainiciuc, „fabrica de vise” pentru colecţionarul bucureştean
Maşina a ajuns la mecanic, motorist, electrician, apoi la tinichigiu, după care a urmat restaurarea propriu-zisă. Dănuţ Crainiciuc a finalizat lucrul în noiembrie 2015, între timp maşina fiindu-i redată proprietarului.
Dănuţ Crainiciuc, care deţine mai multe autoturisme Dacia 1300 din primii ani de fabricaţie, toate în stare impecabilă, a explicat că munca efectivă de restaurare a fost de aproape patru luni şi a fost una complexă:
„Orice restaurare trebuie făcută din pasiune, nu banii trebuie să fie prioritatea, iar cu pasiune şi foarte multă muncă se ajunge la un rezultat bun. În garajul meu este o fabrică de vise, cum frumos a spus proprietarul acestei maşini”, ne-a declarat suceveanul.
Acesta a restaurat sau recondiţionat multe maşini de-a lungul timpului: Dacii 1300, un Renault 12, proprietatea unui român stabilit la Londra, o Dacia Shifterossa, un „Papuc” cu volan pe partea dreaptă, destinat pieţei britanice, şi lucrează acum la restaurarea unui superb Fiat 1800.
Referitor la autoturismul Dacia 1410 Sport, Dănuţ Crainiciuc a precizat că maşina va face în mod sigur senzaţie la evenimentele retro la care va participa, în primul rând pentru că este un model rar, iar apoi pentru că la restaurarea acesteia s-a lucrat foarte atent şi minuţios, fără a fi neglijat nici un detaliu.
(13 ian 2016, 21:38:32