La sediul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Suceava a fost luni, 11 ianuarie, dezbătută activitatea instituţiei desfăşurată pe parcursul anului 2015.
Societăţile de pe raza judeţului au avut de plătit amenzi în valoare de aproape două milioane de lei, anul trecut, în urma controalelor făcute de Protecţia Consumatorilor.
Potrivit comisarului-şef Vasile Latiş, CJPC Suceava a efectuat 3.930 de acţiuni de control în urma cărora s-au dat 1.582 de amenzi în valoare de 1.990.500 de lei şi 951 de avertismente.
„S-au înregistrat 1.556 de reclamaţii, dintre care 1.451 au fost cercetate la nivel de comisariat, iar 105 au fost redirecţionate la alte comisariate, majoritatea fiind legate de comerţul electronic”, a declarat Latiş.
Potrivit acestuia, pe tot parcursul anului trecut au fost verificate societăţile care comercializează pâine şi produse de panificaţie „datorită faptului că sunt produse de bază în alimentaţia consumatorului”.
Scopul controalelor a fost acela de a urmări calitatea produselor, gradul de prospeţime, starea ambalajelor, încadrarea în data durabilităţii minimale declarată de producător, informaţiile de pe etichetă (producător, produs, gramaj, preţ pe bucată, preţ pe kilogram), precum şi a condiţiilor de transport.
În urma celor 664 de controale efectuate, s-au aplicat 246 de amenzi în valoare de 147.400 de lei şi 152 de avertismente. Totodată, s-au oprit de la comercializare produse în valoare de 4525,2 lei. Ca principale deficienţe, comisarii CJPC au constatat lipsa evidenţierii alergenilor, etichete necorespunzătoare, preţ afişat necorespunzător.
Controale de sărbători
De asemenea, în preajma sărbătorilor de Paşti şi Crăciun au fost verificaţi 118 operatori economici din judeţ, care s-au ales cu 41 de amenzi în valoare de 68.400 de lei şi 17 avertismente. Totodată, s-au oprit de la comercializare 330,8 kg de produse în valoare de 6.816 de lei. Comisarii au depistat produse expirate, condiţii de depozitare neconforme, lipsa evidenţierii alergeninilor, lipsa preţurilor.
Comisarii au mai controlat societăţile care comercializează carne şi produse din carne, peşte şi conserve din peşte, lapte şi produse lactate, urmărindu-se calitatea produselor, modul de informare a consumatorului, condiţiile de transport şi depozitare.
Vasile Latiş a mai precizat că şi piaţa produselor nealimentare a fost îndeaproape monitorizată, efectuându-se controale pe o gamă variată de produse: aparatură electrocasnică, materiale de construcţie, mobilă, produse textile, flori, jucării, piese auto, rechizite şi uniforme şcolare etc.
„Deficienţele constatate în urma controalelor sunt diverse, în funcţie de tipul produsului sau serviciului verificat. De exemplu, la produsele din import nu există traduceri ale etichetelor sau de pe etichetă lipsesc avertismentele specifice, elementele de identificare şi caracterizare a produsului, numele şi adresa producătorului şi/ sau importatorului, termenul de valabilitate, preţul sau alte informaţii necesare consumatorului”, a mai spus Latiş.