Un accident colectiv ar pune în mare dificultate Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ) Suceava, dacă s-ar întâmpla în aceste zile, deoarece cinci dintre maşinile de salvare sunt indisponibile până în data de 11 ianuarie a.c. Asta se întâmplă din cauza procedurilor greoaie de licitaţie din sectorul achiziţiilor publice, care au făcut ca licitaţia pentru asigurarea obligatorie auto (răspunderea civilă auto - RCA) la ambulanţe, demarată în data de 16 noiembrie a anului trecut de SAJ Suceava, să nu fie finalizată nici acum.
În România nu există posibilitatea de a încheia o poliţă RCA pe mai puţin de 6 luni, aşa că cinci ambulanţe de tip B au rămas, din data de 1 ianuarie a.c., fără RCA şi nu pot fi folosite la intervenţii. Două dintre acestea sunt din staţia Suceava, din totalul de şapte, una din trei la Câmpulung Moldovenesc, una din patru la Gura Humorului şi una din şase la Rădăuţi. Suceava mai deţine încă două ambulanţe tip C şi încă 11 tip A (transport medical). Potrivit managerului SAJ, dr. Daniel Martiniuc, în mod normal procedura nu ar fi trebuit să dureze mai mult de o lună de zile, numai că în 2015, spre deosebire de alţi ani, autoritatea naţională de monitorizare a licitaţiilor a solicitat precizări suplimentare legate de caietul de sarcini şi, deşi SAJ Suceava a răspuns imediat, autorităţile centrale au decis în termenul maxim de 30 de zile, prevăzut de lege.
Directorul economic al SAJ, Cătălin Baciu, ne-a declarat că, prin caietul de sarcini redactat la Suceava, serviciul de ambulanţă sucevean a solicitat firmelor care se înscriu la licitaţie să facă dovada că nu au probleme cu autorităţile fiscale, aşa cum a procedat din anul 2013 încoace, iar de la Bucureşti i s-a comunicat că acest certificat nu este necesar.
SAJ Suceava lucrează cu jumătate din numărul optim de echipaje de urgenţă
O a doua clarificare solicitată de autorităţile centrale a fost în legătură cu ponderea preţului cel mai mic şi al valorii despăgubirii, la punctaj, respectiv ca preţul să conteze în proporţie de 70%, iar valoarea primei de asigurare, de 30%. ”Am făcut astfel punctajul în urma unei experienţe neplăcute cu o firmă de asigurări, cu care am încheiat într-adevăr asigurările la preţul cel mai mic, însă în urma unui accident suma pe care ne-au acordat-o drept despăgubiri a fost extrem de mică. I-am acţionat în instanţă şi după trei ani de procese am câştigat. Aşa că acum ne interesează nu doar preţul cel mai mic, ci şi valoarea despăgubirilor pe care le acordă. Din 2013 aşa am făcut întotdeauna caietul de sarcini”, a explicat Baciu.
În condiţiile în care comunicarea autorităţilor centrale cu Suceava a avut nevoie de mai mult de o lună şi jumătate, contractul cu firma care a câştigat licitaţia va putea fi semnat abia în data de 11 ianuarie a.c.
Managerul SAJ, dr. Daniel Martiniuc, ne-a declarat că până acum nu au fost probleme deosebite, astfel că cele şase echipaje de urgenţe care lucrează zilnic la staţia din Suceava au reuşit să acopere în mare măsură solicitările. Pentru o activitate optimă, însă, la numărul de solicitări Suceava are nevoie de 10-12 echipaje. ”În ultimii doi ani, numărul solicitărilor în 24 de ore s-a dublat. În 2012-2013, rar depăşeam o sută de solicitări într-o zi. Astăzi sunt frecvent peste două sute”, a mai spus dr. Martiniuc. a