Profesoara Daniela-Luminiţa Ceredeev din Vatra Moldoviţei, coordonatoarea Asociaţiei Proiect Pro Europa, a obţinut anul acesta Premiul „Coordonatorul de voluntari al anului”, pentru că, în 2015, a coordonat 340 de voluntari. Premiul i-a fost acordat profesoarei din Vatra Moldoviţei pe 14 decembrie, în cadrul Galei Naţionale a Voluntarilor, desfăşurată la Bucureşti. Organizatorii au considerat că „Daniela-Luminiţa Ceredeev a pus mare preţ pe procesul de mentorat şi coaching al voluntarilor, tocmai pentru ca aceştia să poată oferi la rândul lor sprijin educaţional pentru 550 de copii din şcolile din comuna Vatra Moldoviţei”. Printre cei 340 de voluntari ai Asociaţiei Proiect Pro Europa implicaţi în activităţi/proiecte curente, membri ai grupurilor informale, s-au numărat membrii Grupului Local de Tineret 4Kids Ciumârna (72 de voluntari), ai Organizaţiei Locale de Femei Ciumârna (18 voluntari), ai Organizaţiei Locale de Bărbaţi (15 voluntari) etc. Voluntari implicaţi periodic în activităţi/proiecte ale asociaţiei sunt şi tineri din grupuri informale, colaboratori în proiecte de mediu şi responsabilitate socială (60), elevi ai Colegiului Naţional “Petru Rareş” (CNPR) Suceava implicaţi în proiectul “Grădina cu flori de leac - parc educativ de învăţare experienţială”, derulat la CNPR prin Programul Spaţii Verzi, 2015 – 185.
“Elevii mei sunt şi partenerii mei. Voluntarii cu care lucrez sunt prietenii mei”
Daniela-Luminiţa Ceredeev este profesor şi coordonator de voluntari şi afirmă de fiecare dată că cerul a iubit-o atunci când a hărăzit-o să lucreze cu tinerii şi copiii. Iubeşte oamenii şi îşi iubeşte profesia, face din fiecare zi o bucurie şi spune cu multă convingere că “orice schimbare spre mai bine începe cu mine”. Face voluntariat din anul 2008 în mai multe organizaţii ale societăţii civile. Coordonează activităţi cu caracter socio-umanitar pentru copii şi tineri, pentru vârstnici aflaţi în dificultate şi pentru persoane cu nevoi speciale după modelul internaţional al mutualităţii. Este autor/coautor al mai multor auxiliare didactice şi coordonator al unor volume colective ce valorifică activitatea voluntarilor, concepute pe algoritmul portretului de voluntar pentru a răspunde nevoilor de dezvoltare personală şi profesională a copiilor şi tinerilor.
Orele şi activităţile sale sunt un spaţiu deschis şi democratic, unde evaluarea formativă este normă. Numai aşa elevii se pot forma ca persoane care vor învăţa toată viaţa şi vor avea încredere în forţele proprii. Susţine ascultarea activă, acceptă opiniile celor din jurul ei şi ţine cont de personalitatea fiecăruia.
Profesoara Ceredeev nu este de acord cu umilirea nimănui, corectează abaterile de comportament în mod transparent şi cu o atitudine pozitivă, îşi încurajează voluntarii să spună „pot şi eu” şi să fie pozitivi în toate, utilizează un limbaj activizant, face mai curând sugestii decât să dea ordine, încurajează şi laudă încercarea lor de a „face ceva”, oferă feedback pozitiv şi constructiv, foloseşte un limbaj şi terminologii simple, nu compară tinerii între ei, încurajează creativitatea şi nu sufocă personalitatea copiilor, îşi asumă cu responsabilitate faptul că pentru cei din faţa catedrei este (chiar şi în mod neconştientizat) un model, are grijă să ofere feedback direct, imediat şi personalizat de fiecare dată şi să acorde timp elevilor şi voluntarilor cu care lucrează să se autoevalueze. Profesoara Daniela-Luminiţa Ceredeev a precizat: “Elevii mei sunt şi partenerii mei. Voluntarii cu care lucrez sunt prietenii mei. Ei sunt garanţia sustenabilităţii proiectelor pe care le propun. Munca în echipă cu ei presupune: încredere, preţuirea celuilalt şi respectul părerilor tuturor, empatie, onestitate, echilibru interior, colaborare, negociere, consecvenţă, asumarea responsabilităţii, persuasiune şi libertate în gândire.”
Proiecte premiate
Premiile, evidenţierile publice, evenimentele de motivare şi de recompensare a voluntarilor pe care îi coordonează sunt o constantă în preocupările profesoarei Ceredeev, care nu pierde nici o ocazie de a vorbi lumii despre realizările tinerilor, despre proiectele lor de responsabilitate socială şi despre frumuseţea sufletească a oamenilor care o înconjoară. Rezultatele nu au întârziat să apară, profesoara primind următoarele distincţii: Proiectul anului în domeniul educaţie la Gala Naţională a Voluntarilor, 2014 - Centrul de Dezvoltare Locală Ciumârna, derulat prin Fondul ONG în România; Singurul voluntar român premiat la Gala Europeană Volonteurope – Active Citizens of Europe Award – 2013, liderul GLT, premiat de Excelenţa Sa, Domnul Martin Harris – Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord; Voluntarul anului la Gala Naţională a Voluntarilor – Domeniul Activism Civic şi Drepturile Omului, 2013, liderul GLT.
Şi acestor realizări li se alătură faptul că i-a încurajat pe mai tinerii săi prieteni să publice primele lor articole, eseuri, file de jurnal de proiect şi cei care au simţit că sunt destul de pregătiţi au devenit redactori în colectivele volumelor reportaj de proiect. Fiecare dintre aceştia a înţeles că şi el are ceva de spus, chiar dacă mai stângaci, chiar dacă nu de fiecare se numără printre cei ce urcă pe podium la sfârşitul anului şcolar.