Calitatea îndoielnică a lucrărilor efectuate de societatea botoşăneană Victor Construct pe străzile din municipiul Suceava, în amplul proiect de modernizare realizat din fonduri europene, începe să devină vizibilă cu ochiul liber.
La numai câteva luni după ce bulevardul George Enescu a fost „dat la cheie”, o parte din obiective încep să cadă precum popicele. Pe sensul de coborâre de la Catedrală spre Nordic, în apropierea blocului Belvedere, o gură de canal a fost deja refăcută de constructor, după ce săptămâni în şir şoferii au intrat în groapa care s-a creat ca urmare a lucrărilor de proastă calitate.
Nu este singura problemă de pe acest bulevard intens circulat. O parte din gurile de canal sunt ridicate prea sus şi formează mici cocoaşe, în timp ce altele încep să piardă din planeitate prin afundare.
Şi toate aceste deficienţe apar înainte ca iarna să-şi fi intrat în drepturi pe deplin. O iarnă cu precipitaţii normale, în timpul căreia drumarii vor arunca material antiderapant, s-ar putea dovedi catastrofală pentru acest drum proaspăt refăcut cu bani grei. Şi nu este singura arteră de circulaţie refăcută de Victor Construct în cadrul acestui proiect care prezintă semne de întrebare. Pe strada Universităţii lucrurile sunt aproape la fel, iar iarna care se apropie cu paşi repezi va fi testul suprem.
Deficienţele pe linie calitativă, semnalate încă din luna august
Aceste probleme care au apărut la gurile de canal sunt o noutate doar pentru profanii în materie. În luna august a acestui an, consilierul local Eugen Girigan a semnalat exact aceste deficienţe şi a cerut conducerii Primăriei Suceava să se implice pentru a nu permite constructorului să realizeze lucrarea în aceste condiţii.
„Planeitatea părţii carosabile pe străzile asfaltate deja, respectiv Universităţii şi George Enescu, nu s-a realizat aşa cum era prevăzut în proiect. În zona capacelor de cămin, a gurilor se scurgere şi a aerisitoarelor de gaz există denivelări care produc disconfort la trafic. La ridicarea căminelor a fost nevoie de turnarea suplimentară de betoane, iar potrivit normativelor, pentru ca lucrarea să reziste în timp, era obligatoriu să nu se circule timp de 28 de zile, iar dacă se folosea ciment cu întărire rapidă timpul era de 14 zile, termene care nu s-au respectat. Cred că într-o perioadă de timp nu foarte îndelungată se vor produce degradări, pentru că betonul se va distruge”, spunea Eugen Girigan în urmă cu aproximativ 4 luni.
Constructorul a negat vehement că lucrările sunt de proastă calitate
Iar profeţiile consilierului Eugen Girigan, un specialist cu o vechime în construcţia de drumuri şi poduri de peste 40 de ani, s-au împlinit poate mai rapid decât s-ar fi aşteptat reprezentanţii firmei Victor Construct.
În urmă cu câteva luni, constructorul a prezentat un punct de vedere în paginile cotidianului nostru, în care nega cu vehemenţă faptul că lucrările s-au efectuat de mântuială.
„Operaţiunile de turnare a covorului asfaltic s-au desfăşurat conform proiectului tehnic şi normativelor aflate în vigoare, respectându-se în totalitate instrucţiunile Proiectantului şi ale Verificatorilor de Proiecte. Operaţiunile au fost verificate şi confirmate de către Beneficiar prin Dirigintele de Şantier. În teren nu s-au executat <cămăşi> de beton, ci s-au montat piese de beton armat, prefabricate, ce au înglobate capace compozite, operaţiune executată conform Proiectului Tehnic şi Normativelor aflate în vigoare. Operaţiunile au fost verificate şi confirmate de către Beneficiar prin Dirigintele de Şantier”, a fost reacţia celor de la Victor Construct.
Dacă aceste lucrări de proastă calitate care se văd acum pe şosele au fost confirmate de dirigintele de şantier există o altă problemă, iar pentru că s-au cheltuit sume impresionante de bani cineva trebuie să-şi asume răspunderea. Fie proiectantul, fie constructorul, fie dirigintele de şantier care a certificat calitatea lucrărilor.
Licitaţia a fost câştigată de Victor Construct la valoarea de 73,3% din suma de pornire
Potrivit contractului încheiat între Primăria Suceava şi firma Victor Construct au fost reabilitate străzile Traian Vuia, Cernăuţi, Grigore Alexandru Ghica, George Enescu, Mărăşti, Mihai Eminescu, Plevnei, Calea Unirii, Cuza Vodă şi Universităţii pe o lungime totală de 8,8 km. În cadrul aceluiaşi proiect s-au mai executat lucrări de reabilitare şi consolidare a podului de la Iţcani de peste apa Sucevei, precum şi a pasarelei CFR din aceeaşi zonă. Victor Construct şi partenerii pe care i-a avut la această licitaţie, Ideconsa Spania şi Autotehnorom SRL Suceava, au câştigat licitaţia cu suma de 19,8 milioane de lei, fără TVA, adică 73,3% din valoarea estimativă a contractului de execuţie.
Termenul iniţial de finalizare al proiectului era 15 iulie 2015, prelungit ulterior până la finele acestui an, iar 80,35% din bani sunt asiguraţi din Fondul European de Dezvoltare Regională, 17,65% din bugetul de stat şi 2% din bugetul local al Sucevei.
Perioada de garanţie oferită de constructor este de 2 ani de zile, iar toate problemele care vor apărea ulterior vor fi realizate din banii beneficiarului, respectiv Primăria Suceava.
Având în vedere că la mijloc sunt mulţi bani europeni, la Suceava vor ajunge mai devreme sau mai târziu inspectorii Departamentului de Luptă Antifraudă (DLAF) de pe lângă Guvernul României, instituţie abilitată să verifice implementarea proiectelor care beneficiază de fonduri europene, iar dacă se vor constata abateri de la proiect şi alte nereguli rămâne de văzut cine va da cu subsemnatul în faţa organelor de anchetă.
( 7 dec 2015, 13:50:50
Ce ne facem cu acesti mediocri care distrug in loc sa construiasca ceva durabil?!
La Suceava s-a statuat o corupţie masivă şi endemică de care profită elitele conducătoare .