Acordarea de servicii medicale pentru pacienţii asiguraţi medical a funcţionat cu dificultate sau a fost complet blocată la unele cabinete medicale şi farmacii, timp de trei zile.
Medicul de familie Irina Badrajan, secretarul Colegiului Medicilor Suceava, ne-a declarat, ieri, că este exasperată de blocajele din sistem. ”Nu merge nimic, stăm şi ne uităm la computere şi toată lumea ne spune că este un sistem minunat. De trei zile serverul central funcţionează ca dracu'! Nu se pot valida serviciile medicale, nu funcţionează nici serviciul cu cardul, nimic. Serverul central deserveşte tot, inclusiv farmaciile, deci blocajul este pe toată linia”, ne-a spus medicul furios.
La asta se adaugă starea de nervozitate a pacienţilor, care nu de puţine ori vin de la distanţă la cabinetul medical şi se văd în situaţia de a nu putea primi serviciile de care au nevoie. Pacienţii a căror stare de sănătate a permis reprogramarea au fost trimişi acasă de medici şi invitaţi la o dată ulterioară, cei care au rămas au primit servicii medicale cu întârziere.
Conform reglementărilor de utilizare a sistemului informatic şi a cardului naţional de sănătate, toate serviciile şi aplicaţiile operate de medici şi farmacişti pe durata cât sistemul cardurilor nu funcţionează trebuie să fie încărcate în sistemul central PIAS în maximum 72 de ore de la momentul când au fost efectuate. Pentru a se încadra în timp cu validarea serviciilor, atât statisticienii din spitale, cât şi ceilalţi furnizori de servicii medicale sunt nevoiţi să lucreze peste program, până la finalizarea încărcării datelor.
Servicii medicale limitate sau absente, timp pierdut şi nervi
De asemenea, pacienţii nu pot lăsa cardurile de sănătate la medicii lor de familie sau la medicii specialişti la care au mers la consultaţie, astfel încât trebuie să revină pentru respectarea cadrului legal.
Contactat, preşedintele-director al Casei Judeţene Suceava de Asigurări de Sănătate, Cristi Bleorţu, ne-a declarat că nu este vorba despre un blocaj efectiv, ci doar de o funcţionare mai greoaie. ”Este perioada de raportări, de început de lună şi sistemul funcţionează mai greu. Firma de mentenanţă lucrează la optimizare. Este adevărat că sunt probleme de conectare, se conectează mai greu sau se deconectează în timpul accesării unei aplicaţii, dar merge. Am primit raportări de la medicii din judeţ”, a mai spus şeful CAS Suceava. Acesta a mai spus că dacă ar fi fost vorba de blocare, aceasta s-ar fi întâmplat la nivel naţional şi ar fi fost anunţată de Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate, aşa cum s-a întâmplat când s-au înregistrat astfel de situaţii. ”Când pică, pică în toată ţara. Acum doar funcţionează mai greu”, a precizat directorul Bleorţu.
Indiferent dacă i se spune blocaj sau funcţionare dificilă, atât pentru pacienţi, cât şi pentru medici contează mai puţin. Pentru ei contează timpul pierdut, pe care nu îl decontează nimeni, şi limitarea accesului la servicii medicale de strictă necesitate.