Două cadre didactice sucevene, prof. Lia Rudnic de la Şcoala Gimnazială Todireşti şi prof. pentru învăţământul primar Cristina Jibu de la Şcoala Gimnazială Vadu Moldovei, alături de alte cadre didactice din ţară, au făcut o vizită de informare la Comisia Europeană (Bruxelles), în perioada 11-13 noiembrie. Vizita a avut ca obiectiv informarea participanţilor cu privire la strategiile educaţionale, direcţiile de acţiune şi politicile Uniunii Europene pentru România.
Această vizită de informare a constituit un premiu pentru cele două cadre didactice sucevene, premiu obţinut în cadrul celei de-a cincea ediţii a campaniei „Europa, casa noastră”, desfăşurată sub egida Reprezentanţei Comisiei Europene din România, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, pe parcursul anului şcolar 2014-2015.
Politici şi programe ale Uniunii Europene
După cum au explicat cele două cadre didactice sucevene, temele discutate în cadrul trainingurilor organizate la Bruxelles au fost: „Rolul Comisiei Europene”, „Politici şi programe europene în domeniul educaţiei”, „Politicile UE în domeniul susţinerii tinerilor pe piaţa forţei de muncă”, „Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene şi Politicile Uniunii Europene privind dezvoltarea mediului”. Informaţiile prezentate de reprezentanţii Comisiei Europene privind politicile şi programele Uniunii Europene au vizat, ne-a mai spus profesoara Lia Rudnic, „strategia Europa 2020, strategie având ca obiective: ocuparea forţei de muncă (o rată de ocupare a forţei de muncă de 75% în rândul populaţiei cu vârste cuprinse între 20 şi 64 de ani), cercetare şi dezvoltare (alocarea a 3% din PIB-ul UE pentru cercetare şi dezvoltare), schimbările climatice şi utilizarea durabilă a energiei (reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră faţă de nivelurile înregistrate în 1990, creşterea ponderii surselor de energie regenerabile până la 20%, creşterea cu 20% a eficienţei energetice), educaţie (reducerea sub 10% a ratei de părăsire timpurie a şcolii,creşterea la peste 40% a ponderii absolvenţilor de studii superioare în rândul populaţiei în vârstă de 30-34 de ani) şi lupta împotriva sărăciei şi a excluziunii sociale (reducerea cu cel puţin 20 de milioane a numărului persoanelor care suferă sau riscă să sufere de pe urma sărăciei şi a excluziunii sociale)”.
Înţelegerea valorilor şi a politicilor Uniunii Europene
Roxana Calfa, de la Direcţia Generală de Educaţie şi Cultură, din cadrul Comisiei Europene (Bruxelles), a concluzionat că programele educaţionale europene Erasmus+, iniţiate şi promovate de Comisia Europeană, urmăresc îmbunătăţirea educaţiei şi formării în Europa, oferind în acelaşi timp oamenilor, în orice etapă a vieţii lor, oportunităţi de învăţare. Ţinând cont de contextul european în care ne aflăm, au mai spus cadrele didactice sucevene, pentru a facilita comunicarea şi colaborarea între şcoli din Europa, cadrele didactice, elevii şi tinerii se pot implica în activităţi noi de învăţare şi de dezvoltare profesională, activităţi care au rolul de a dezvolta competenţele civice, competenţele de comunicare interculturală, relaţionare, utilizare a limbilor străine şi a competenţelor TIC. Temele prezentate în cadrul vizitei la Bruxelles au avut ca scop o mai bună înţelegere a valorilor şi a politicilor Uniunii Europene, aducând astfel informaţia europeană cât mai aproape în comunitate.