Un bărbat din Constanţa judecat în mai multe dosare penale privind constituirea unui grup infracţional organizat, în fapte privind contrabandă cu ţigări şi alcool, a fost condamnat la finele săptămânii trecute şi pentru infracţiunea de „ucidere din culpă”, după un accident rutier care a avut loc tocmai în vara anului 2009, pe E 85, în satul sucevean Roşiori, victimă fiind un copil în vârstă de 7 ani.
Inculpatul, Cristian Liciu, supranumit de presa dobrogeană „cel mai mare contrabandist din Constanţa”, a fost condamnat de Judecătoria Fălticeni la doi ani de închisoare, pentru „ucidere din culpă”, însă pedeapsa rezultantă este mai mare, în condiţiile în care acesta are la activ şi condamnările anterioare legate de faptele de contrabandă.
Viteza excesivă a dus la condamnarea şoferului
Pe 10 iulie 2009, Cristian Liciu, pe atunci în vârstă de 35 de ani, venea dinspre Constanţa, la volanul unui autoturism, şi mergea către Gura Humorului. Tragedia s-a petrecut pe E 85, pe raza satului Roşiori, comuna Forăşti. O porţiune a drumului european care este cunoscută ca una în care se circulă cu viteze mari, deoarece este în linie dreaptă, şi unde radarele poliţiei au înregistrat de-a lungul anilor cele mai mari depăşiri ale limitelor de viteză. George, copilul în vârstă de 7 ani, se afla în vacanţă, la o rudă, şi se deplasa pe marginea drumului. Din ancheta preliminară a poliţiei a rezultat că minorul a intenţionat să traverseze şi a fost lovit violent de autoturismul care rula cu viteză peste cea legală. Dosarul a fost unul foarte complicat, părinţii copilului decedat acuzând că ancheta a fost una superficială, iar expertiza maşinii implicate în accident a fost realizată „pe genunchi” . Au urmat mai multe expertize şi contraexpertize, o anchetă care a decurs foarte anevoios. De altfel, şoferul a părut să scape de răspundere la un moment dat, dosarul fiind clasat, iar concluzia fiind că vina pentru producerea accidentului a fost doar a copilului. Părinţii băiatului au reuşit în cele din urmă să obţină redeschiderea anchetei, iar din 2014 a început procesul în care inculpatul Cristian Liciu a fost judecat pentru infracţiunea de „ucidere din culpă”. Important de precizat este că şoferul a fost judecat pentru culpă comună, nefiind considerat doar el vinovat de accident.
Cum s-a ajuns la patru ani de închisoare cu executare
Judecătoria Fălticeni a stabilit, pe 29 octombrie, ca inculpatul, Cristian Liciu, să fie condamnat la pedeapsa de doi ani de închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de „ucidere din culpă”. Magistraţii au constatat că fapta de ucidere din culpă a fost săvârşită în concurs de infracţiuni cu faptele pentru care inculpatul a fost condamnat anterior de instanţele dobrogene.
În urma contopirii pedepselor, magistraţii Judecătoriei Fălticeni i-au aplicat inculpatului pedeapsa cea mai grea, de trei ani închisoare, la care au mai aplicat un spor de un an de închisoare. A rezultat aşadar pedeapsa principală de patru ani de închisoare. Din această pedeapsă vor fi deduse perioadele de arest preventiv. Conform portalului instanţelor de judecată, Cristian Liciu se află în arest preventiv din data de 6 mai 2014.
Cum pedeapsa a fost stabilită de Judecătoria Fălticeni, prima instanţă care l-a judecat pe inculpat, sentinţa privind fapta de ucidere din culpă nu este definitivă şi poate fi atacată cu apel.
Despăgubiri de la 10.000 la 100.000 de euro
Judecătoria Fălticeni s-a pronunţat în 29 octombrie şi cu privire la despăgubirile pe care ar urma să le încaseze părţile civile din dosar. Asiguratorul Euroins România Asigurare-Reasigurare S.A. are de plătit câte 10.000 de euro unui număr de patru părţi civile, membri ai familiei copilului decedat. De asemenea, părinţii minorului ar urma să încaseze fiecare câte 100.000 de euro sau contravaloarea sumei în lei, la cursul zilei din data plăţii, cu titlu de daune morale. La aceste sume reprezentând daune morale se mai adaugă şi daune materiale de 23.040 de lei. Este vorba, aşadar, de despăgubiri foarte mari, de aproximativ 250.000 de euro.
Cristian Liciu este acuzat că a continuat să fie implicat în afaceri ilegale de contrabandă şi după ce a fost pus sub acuzare în dosarele în care este condamnat. El este acuzat că a făcut parte dintr-o grupare care a avut sprijinul a doi poliţişti de frontieră, de la Vama Veche. Nivelul la care acţiona gruparea este unul foarte ridicat: pe lângă cantităţi mari de ţigarete de contrabandă şi băuturi alcoolice, de la membrii grupării au fost confiscate autoturisme de lux şi autotrenuri cu care se făceau transporturi.