Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava derulează în acest an şcolar un proiect internaţional alături de două unităţi partenere, respectiv Liceul Teoretic „A. Mateevici” Şoldăneşti, Republica Moldova, şi Prirodomatematicheska Gimnaziya „Akad. Ivan Tsenov” Vratsa, Bulgaria.
Titlul proiectului Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Suceava, în care sunt implicaţi în mod direct 19 elevi din clasele a VII-a şi a VIII-a, este „Every voice should be heard!” („Orice voce trebuie auzită!”), proiectul fiind circumscris ACES (Academy of Central European Schools).
ACES este o reţea de şcoli din sudul şi centrul Europei care oferă susţinere proiectelor de parteneriat internaţional dintre şcoli, cu scopul de a promova dialogul intercultural şi cooperarea dintre tinerii şi profesorii participanţi la proiect.
Reţeaua este formată din 15 ţări partenere: Albania, Austria, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Ungaria, Kosovo, Macedonia, Moldova, Muntenegru, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia.
Echipa de proiect de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava, formată din prof. Adriana Coţovanu (coordonator), prof. Lizeta Ducec şi prof. Iuliana Domunco, a realizat o aplicaţie în cadrul acestui mare proiect, care la evaluare s-a situat pe locul 9 din cele 263 de propuneri, fiind validate, în total, doar 42.
Scopul proiectului „Orice voce trebuie auzită!” este de a-i învăţa pe copii importanţa toleranţei, solidarităţii, empatiei cu alţi copii marginalizaţi din şcoală, din societate, din alte ţări etc.
Potrivit reprezentanţilor şcolii sucevene, „prin acest schimb intercultural între ţări, copiii vor înţelege şi vor aplica în propriile lor şcoli, comunităţi şi ţări principiile înţelegerii şi toleranţei, acceptării oricărei fiinţe umane, indiferent de originea socială şi culturală. Vor mai învăţa să le pese mai mult de cei din jur, să îndrăznească să lupte pentru drepturile lor şi ale celor marginalizaţi, vor avea noi experienţe culturale şi vor împărtăşi propriile cunoştinţe cu partenerii din celelalte ţări, vor fi conştienţi şi vor înţelege dificultăţile şi provocările pe care le au copiii din alte medii culturale, sociale etc.”.
45 de elevi din Bulgaria şi Moldova, oaspeţi ai Şcolii Gimnaziale Nr. 1
Următoarea întâlnire de proiect se va desfăşura în perioada 1-3 noiembrie, la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava, care va fi gazdă pentru aproximativ 45 de elevi şi profesori din cele două ţări partenere, respectiv Moldova şi Bulgaria. La Suceava se vor desfăşura activităţi specifice proiectului, vizite la diferite instituţii din comunitate, vizitarea unor şcoli şi a regiunii.
Elevi ai Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Suceava şi părinţii acestora vor fi gazde pentru elevii şi profesorii din cele două ţări, oferindu-le cazare şi masă în familiile lor, socializare şi schimb cultural.
Întâlnirile vor continua şi în luna martie 2016, de această dată în Bulgaria, la Vratsa, scopul proiectului rămânând neschimbat.
Proiectul ACES presupune şi o întâlnire finală, la Senec, Slovacia, în perioada 31 mai – 31 iunie 2016, când se vor prezenta din nou toate şcolile şi toţi participanţii, se vor face prezentări din toată activitatea proiectului şi se vor finaliza rapoartele pentru fiecare aplicaţie în parte.
Întâlnirea şcolilor implicate în proiecte ACES
Prima activitate s-a derulat sub genericul „KICK-OFF MEETING”, în Sarajevo, Bosnia şi Herţegovina, în perioada 5-8 octombrie 2015, şi a presupus întâlnirea tuturor şcolilor implicate în toate proiectele ACES, respectiv 100 de şcoli participante din 15 ţări.
De la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava a participat la această amplă activitate de la Sarajevo o echipă formată din eleva Amalia Toma, din clasa a VII-a B, şi prof. Lizeta Ducec.
Elevii şi profesorii au participat la conferinţe pe teme de solidaritate şi toleranţă, la workshopuri despre implicarea şi folosirea noilor tehnologii şi a mass-mediei în abordarea tematicii proiectului.
Şi-au însuşit metode şi tehnici specifice folosite în reţeaua şcolilor ACES, au lucrat proiecte împreună cu partenerii din Republica Moldova şi Bulgaria.
Copiii au avut şi workshopuri separate, pentru a discuta tematica proiectului din punctul lor de vedere, pe care l-au expus profesorilor şi celorlalţi participanţi. Au lucrat cu toţii într-un spirit de colaborare şi cooperare: elevi – profesori, oameni din ţări diferite, sisteme de învăţământ diferite.
(22 oct 2015, 09:49:27