Lucrările de reabilitare a pasarelei CFR de la Iţcani, cea mai importantă parte a proiectului de modernizare stradală accesat de municipalitatea suceveană, din fonduri europene, se apropie de faza finală. Cu toate acestea, operaţiunile care au început la finele săptămânii, la infrastructura de rezistenţă din partea inferioară, sunt de durată şi complicate, fiind necesară ridicarea pasarelei, pe porţiuni, pentru a se face intervenţii la zonele de îmbinare, care nu sunt accesibile în condiţii normale.
Tocmai de aceea, sub pasarelă au fost montate deja o serie de instalaţii speciale, hidraulice, capabile să ridice până la 1.000 de tone, cu care se ridică întregul pod, pe porţiuni, cu câţiva centimetri, pentru a fi făcute operaţiunile de reparare a aparatelor de reazem, fixe şi mobile.
„Lucrările la pasajul Grigore Alexandru Ghica merg la foc automat. S-a lucrat atât sâmbătă cât şi duminică, întreaga zi, încât s-a ajuns deja la pila nr. 2 cu ridicarea şi curăţarea aparatelor de reazem. Până acum s-a ridicat pasajul la pila 1 şi la culeia 1, lucrăm la pila 2 şi deja se montează presa hidraulică şi pentru pila nr. 3”, a precizat Bidu Elisei, managerul de proiect al firmei Victor Construct, care execută această operaţiune delicată şi foarte importantă pentru rezistenţa în timp a pasarelei CFR.
Practic, în toate zonele unde pasarela CFR a fost ridicată, porţiunile metalice, precum barele de fier-beton sau aparatele de reazem, sunt curăţate cu un aparat de mare presiune, cu un jet de nisip special, care îndepărtează stratul de rugină.
Din urmă vin alte echipe, care aplică deasupra un strat de mortar special, peste care, la final, va fi aplicat un strat gros de vopsea.
„Toate materialele cu care se lucrează sunt de o calitate foarte bună, de la furnizori consacraţi, o parte dintre ele fiind produse în Elveţia. La final, pasajul rutier va fi finisat cu vopsea elastică cauciucată, care va apăra betonul de carbonatare, de factori şi agenţi fizico-chimici. Practic, prin aceste lucrări îi prelungim viaţa. Dar cel mai important lucru este această ridicare a pasajului şi curăţarea aparatelor de reazem, după cum se poate vedea deja acolo unde acesta a fost sablat, curăţat de stratul gros de rugină, după această operaţiune urmând să fie aplicată o vopsea groasă, specială, utilizată de obicei pentru nave”, a explicat reprezentantul firmei Victor Construct.
15 noiembrie, un termen greu de respectat
Chiar de primarul Sucevei, Ion Lungu, le-a solicitat să grăbească lucrările, să nu fie prinşi de iarnă, dar mai ales să fie descongestionat traficul rutier pe Calea Unirii, înaintea sărbătorilor de iarnă, şansele ca pasarela CFR să fie redeschisă pe 15 noiembrie sunt destul de mici.
„Dacă vremea ţine cu noi şi temperaturile nu coboară sub 2 grade, estimăm că într-o lună de zile ne vom apropia de final. Deja ne pregătim să începem aceleaşi operaţiuni şi de la celălalt capăt al pasarelei, cu echipe independente, să lucrăm în paralel. După efectuarea acestor operaţiuni vom putea deschide traficul pe pasarelă, unde am turnat deja asfaltul final, pe întreaga cale de acces. Se lucrează şi la rosturile de dilataţie. Urmează să turnăm stâlpii de iluminat şi să montăm balustrada, pentru că nu putem da drumul la circulaţie fără aceste elemente de siguranţă, deoarece ar reprezenta un pericol pentru participanţii la trafic. Facem tot posibilul să respectăm termenul de 15 noiembrie solicitat de conducerea Primăriei Suceava, dar trebuie să se înţeleagă că este vorba de o lucrare specială, de anvergură, care nu se mai face nicăieri în zona Moldovei, în prezent”, a adăugat Bidu Elisei, managerul de proiect al firmei Victor Construct.
De-a lungul întregului pasaj de peste căile ferate vor fi montaţi stâlpi noi de iluminat, cu câte două braţe, în loc de unul, cum era până acum, având corpurile de iluminat situate pe două niveluri, pentru o eficienţă sporită.