Locurile de joacă pentru copii ar putea deveni mici centrale ale viitorului, de producere a energiei verzi, şi totodată centre de educaţie ecologică, potrivit unui proiect realizat de o echipă de elevi din România şi Norvegia.
Echipa mixtă româno-norvegiană, din care a făcut parte şi eleva Teodora Elena Ghiuţă, de la Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, a conceput un loc de joacă ce produce energie curată. Ideea lor – EnergyGround - a fost declarată câştigătoare în cadrul unei competiţii de proiecte de sustenabilitate. Parcul EnergyGround conceput de liceeni permite producerea şi stocarea de energie în urma activităţilor sportive. În acest loc de joacă al viitorului, activităţi precum pedalatul bicicletei sau săritul corzii transformă mişcarea în energie cu ajutorul unor echipamente speciale, dotate cu senzori, panouri fotovoltaice şi monitoare pe care rulează animaţii explicative despre energia regenerabilă.
”Prin această experienţă am învăţat să am mai multă încredere în mine, mi-am depăşit temeri şi limite, mi-am făcut prieteni, am avut ocazia să iau parte la activităţi pe care în mod normal nu le-aş fi putut realiza în România sau la şcoală. Alături de echipa mea, am câştigat locul întâi la competiţia proiectului, dar cel mai mare câştig a fost faptul că am înţeles că preocuparea pentru natură nu are graniţe, limite de limbă sau prejudecăţi”, a mărturisit Teodora Elena Ghiuţă, elevă la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului.
Elevi ai colegiului humorean au vizitat ţara fiordurilor
Doi elevi ai colegiului din Gura Humorului, alături de prof. Mihaela Cuţuhan, au fost invitaţi, în perioada 29 septembrie - 3 octombrie, în Norvegia, la Sandane, ca urmare a rezultatelor bune obţinute în cadrul proiectului Greenovation Challenge. Echipa suceveană a fost formată din elevii Anda Maria Obadă, Florin Ioachim Topliceanu, Marian Ilie Cucu şi Teodora Elena Ghiuţă, ultimii doi mergând în Norvegia.
În anul şcolar trecut, prin intermediul acestui proiect destinat iubitorilor de natură, peste 500 de elevi din 14 localităţi din zone montane din România, printre care şi elevi ai Colegiului „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, au desfăşurat activităţi de educaţie ecologică.
În urma finalei naţionale a proiectului Greenovation Challenge, din primăvara acestui an, juriul a ales patru echipe câştigătoare, liceul din judeţul Suceava clasându-se pe locul II cu proiectul „Voluntariat pentru pădure, voluntariat pentru Codrii Seculari de la Slătioara”.
„Proiectul câştigător s-a derulat pe parcursul anului şcolar trecut, dar continuă şi în prezent şi reprezintă o oportunitate deosebită pentru elevi, profesori, părinţi, colegiu, autorităţi locale (Primăria Ostra, Ocolul Silvic Stulpicani) şi alţi parteneri implicaţi să manifeste implicare şi interes faţă de natură, de pădure în mod special, rezervaţia forestieră Codrii Seculari de la Slătioara fiind etalonul unei păduri în adevăratul sens al cuvântului, aşa cum am primit-o moştenire de la înaintaşii noştri”, a menţionat prof. Mihaela Cuţuhan.
Potrivit acesteia, elevii colegiului humorean, coordonaţi de cadre didactice, au derulat acţiuni de împădurire, au dezbătut subiectul tăierilor necontrolate în pădurile din zona Stulpicani, împreună cu reprezentantul Ocolului Silvic Stulpicani. Aceştia urmează să întreprindă mai departe activităţi de promovare a rezervaţiei Codrii Seculari de la Slătioara în rândul turiştilor care aleg zona Humorului ca destinaţie turistică.
Mihaela Cuţuhan a mai povestit că, în Norvegia, tinerii suceveni au aflat despre conceptul Power Plant (mod de obţinere a energiei electrice prin energii alternative: soare, vânt, apă), au observat efectele încălzirii globale asupra gheţarilor într-o excursie organizată de gazde la un gheţar din zona Sandane, situat la peste 1000 m altitudine, au intrat în contact cu elevi de la şcoli din Norvegia, au vizitat o hidrocentrală, iar în final au participat la competiţia de proiecte de sustenabilitate.
“Am învăţat de la norvegieni că gheţar nu înseamnă neapărat rece, ci curaj, forţă, provocare şi satisfacţia de a fi în locuri în care alţii nu vor ajunge poate niciodată. Am învăţat de la colegii din grup că schimbul de experienţă e util pentru ziua de azi, când trebuie să ne adaptăm la stiluri de viaţă şi cultură noi, dar şi pentru cea de mâine, când va trebui să transmitem elevilor bune practici, să comparăm sisteme de învăţământ diferite şi să alegem ce e mai potrivit pentru ca elevii noştri să fie determinaţi să iubească şi să protejeze ce natura ne-a dat cu atâta dărnicie.
Greenovation Challenge a demonstrat că dragostea şi pasiunea faţă de ceva în care crezi cu adevărat, în acest caz mediul înconjurător, aduc împreună oameni care cu siguranţă vor face tot ce le stă în putinţă pentru ca locuri minunate, cum sunt şi cele de acasă, să nu se piardă în eternitate”, a conchis prof. Mihaela Cuţuhan, de la Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului.