Elevii Colegiului Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuţi şi-au desemnat vineri, 16 octombrie, reprezentanţii în Consiliul Şcolar. În urma unei sesiuni de vot survenite la capătul campaniei electorale, orchestrate după rigorile exerciţiului democratic, elevii instituţiei şcolare au decis cine este cel mai potrivit să le reprezinte interesele, să dăruiască vocii lor amploarea cuvenită. Alegerile au reprezentat momentul de bilanţ al unui proces laborios care a început, cu o lună în urmă, printr-o succesiune de întruniri la finalul programului şcolar. În cadrul acestor şedinţe s-au consultat repere metodologice, s-au adus argumente şi contraargumente, s-au lansat propuneri de candidatură. Candidaţii au parcurs apoi etapa electronică a promovării lor, depunându-şi aplicaţiile pe site-ul www.wedu.ro.
Au urmat pregătirea şi desfăşurarea efectivă a campaniei electorale, concretizată în stabilirea echipelor de marketing electoral pentru fiecare candidat, a modalităţilor de promovare (pliante, cărţi de vizită, afişe, întâlniri directe cu electoratul etc.). Cele trei spaţii de afişaj din şcoală au fost amenajate astfel încât să asigure fiecărui candidat vizibilitatea necesară obţinerii a cât mai multe voturi.
Un moment important al procesului electoral l-a constituit dezbaterea desfăşurată joi, 15 octombrie, în holul central al liceului. Pe durata unei ore, beneficiind de coordonarea atentă a celor doi moderatori: Florin George Popovici, din partea profesorilor, şi Cristiana Andronachi, din partea elevilor, candidaţii şi-au etalat abilităţile în discursuri impregnate de emoţie. S-au formulat aspiraţii, s-au mărturisit credinţe şi convingeri, s-au stabilit proiecte şi activităţi. Din scenariul dezbaterii, la care au fost invitaţi membri ai echipei manageriale, ai corpului profesoral, părinţi şi reprezentanţi media, nu a lipsit duelul întrebărilor şi intervenţiile din partea publicului. Momentele dezbaterii s-au articulat impecabil, discuţiile s-au succedat civilizat şi onest, formând un scenariu reuşit de dialog democratic.
Transparenţă şi corectitudine
Ziua mult aşteptată a alegerilor a debutat cu şedinţa de instruire a echipelor logistice, ce au primit sarcina de a gestiona urnele de vot şi buletinele electorale. S-au făcut recomandări în privinţa responsabilizării electoratului, a creşterii gradului de implicare, a asigurării transparenţei şi corectitudinii sesiunii de vot. Din cei 926 de elevi ai colegiului, şi-au exercitat în mod efectiv dreptul la vot 855 de elevi. Numărul mic al buletinelor de vot nevalide arată faptul că elevii au conştientizat importanţa unui astfel de exerciţiu democratic.
Comisia de validare şi concurs, formată din Adriana Kurtoglu, reprezentant al asociaţiei de părinţi, Andreea Ciobara, bibliotecar, Valentin Bîzgan şi Raluca Mafteian, din partea Consiliului Elevilor, a stabilit, la capătul celor patru ore de numărare a voturilor, câştigătorii. Elevul Paul Chiraş a dobândit funcţia de preşedinte al CŞE de la colegiul rădăuţean, cu 647 de voturi, reuşind astfel să-şi surclaseze contracandidatul, eleva Paula Ichim, ce a obţinut 190 de adeziuni. În ceea ce priveşte alegerea celor doi vicepreşedinţi, elevele Iuliana Droniuc şi Francesca Cheiner au obţinut 510, respectiv 330 de voturi. Contracandidaţii la aceeaşi funcţie, elevele Andreea Gînga, Alexandra Burgheaua şi Iulia Colban, au obţinut 322, 216, respectiv 199 de voturi. Paula Crăciun, singurul candidat la funcţia de secretar al consiliului rămas în cursa electorală în urma etapei electronice, a obţinut 790 de voturi favorabile.
Profesorul Florin George Popovici ne-a spus că, la finalul campaniei electorale, se poate spune că elevii încep să înţeleagă tot mai mult necesitatea activităţilor şi influenţelor educative non- şi informale, care vin astfel să completeze intervenţiile educaţiei formale. „Se impune, cu valoarea unei evidenţe incontestabile, faptul că educaţia - devenirea unui tânăr, construcţia armonioasă a personalităţii sale - suferă de insuficienţă dacă nu este prelungită dincolo de spaţiul sălii de clasă. Prin efortul şi implicarea lor, asumate în mod voluntar, elevii Consiliului Şcolar probează faptul că angajamentul şi responsabilitatea civică nu sunt deloc concepte vagi, inoperabile, vidate de substanţă, ci reprezintă mai curând un exerciţiu, o practică, o promisiune pentru un viitor mai bun”, a completat profesorul Florin George Popovici.