Unul dintre cele mai proaste drumuri judeţene din Suceava, dacă nu chiar cel mai prost, este cel care leagă Brodina de Ulma. Practic, gropile curg din una în alta, nu ai nici o şansă să le ocoleşti, chiar dacă ai fi vreun Mika Pauli Häkkinen, cel care a fost supranumit ”finlandezul zburător”. De cum ieşi din Brodina spre Nisipitu-Ulma, de la pancarta ce urează ironic şoferilor ”Drum bun”, călătoria se transformă în coşmar. Cu pădurea în dreapta şi râul Suceava în stânga, ai tot timpul din lume să admiri peisajul pe parcursul celor opt kilometri până la Nisipitu, pentru că viteza maximă cu care poţi circula este de 5-10 km/oră. E singura cale de acces între cele două comune. Calea ferată este dezafectată şi pusă la uscat pe un gard, după ultimele inundaţii din 2010, iar pe râul Suceava vapoare sau bărci încă nu circulă. Și dacă pe vreme bună mai poţi risca să porneşti la drum cu un autoturism obişnuit, când plouă sau ninge mersul pe roţi devine sport extrem.
Primarul din Ulma, Petru Marocico, ne spune că s-a săturat de câte reclamaţii a primit şi a făcut pentru acest drum. ”Ce ţine de primărie, am făcut. Mergeţi să vedeţi cum arată drumurile comunale din Ulma. Nisipitu-Lupcina, în lungime de 11 km, l-am betonat printr-un proiect finanţat prin Planul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), pe alt proiect am betonat alţi 600 de metri în Lupcina, pentru alţi 4,6 km, de la Lupcina până la casa Țevea Ion urmează licitaţia. Am cărat în vara asta 30.000 de metri cubi de balast pentru reparaţii”, ne-a spus primarul.
”Ne-ar costa cât tot bugetul de la Drumuri Judeţene pentru un an de zile”
La finanţarea prin PNDL este şi speranţa Consiliului Judeţean, pentru că din bugetul judeţului nu este nici o şansă. Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, ne-a declarat că drumul de la Brodina la Ulma are nevoie de lucrări ample şi costisitoare de modernizare. ”Ne-ar costa cât tot bugetul de la Drumuri Judeţene pentru un an de zile. Vorbim despre costuri de sute de mii de euro/kilometru. Nu ne permitem să facem asta din bugetul propriu”, a precizat Nechifor.
El a arătat că drumul dintre Brodina şi Ulma este unul pietruit, care a fost puternic afectat de inundaţiile din 2008 şi 2010, când a fost efectiv rupt de râul Suceava revărsat. Potrivit preşedintelui CJ, drumul necesită nu doar asfaltare, ci şi consolidări de terasamente şi apărări de maluri. De asemenea, sunt necesare intervenţii şi la un zid de sprijin care a fost ridicat în anul 1997. Singurele şanse de finanţare sunt fondurile europene sau PNDL de anul viitor. Până atunci, Direcţia de Drumuri Judeţene va interveni în continuare doar cu pietruire şi nivelare.
În aceeaşi situaţie se află şi drumul Frasin - Stulpicani - Ostra - Puzdra - Holdiţa - Broşteni, în lungime de 43 de kilometri, proiectat în anii '60, fără şanţuri, pentru un trafic de maximum 8 tone pe osie. Acum pe aici circulă vehicule agabaritice cu o încărcătură de 20 de tone pe osie. Principiul după care se conduce CJ în astfel de cazuri este că reabilitarea trebuie făcută integral, nu pe bucăţi, şi asta se realizează doar prin asigurarea finanţării. ”Până atunci, ne străduim să facem reparaţii pentru a menţine aceste drumuri circulabile”, a mai spus Nechifor.
Consiliul Judeţean Suceava are o reţea de 1.136 km de drumuri, din care 110 km sunt drumuri pietruite.