Drumul naţional 29, care leagă Suceava de Botoşani, a fost inaugurat în vara anului trecut cu mare pompă, cu oficialităţi centrale şi locale, în frunte cu premierul Victor Ponta. Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, administratorul firmei UMB Spedition, a primit titlul de „Cetăţean de Onoare” al comunei Dumbrăveni pentru „calitatea lucrărilor”. Una peste alta existau toate premisele ca acest drum să fie unul model şi pentru alţi constructori, un etalon în domeniu.
Că lucrurile nu stau deloc aşa o dovedeşte realitatea din teren. În partea din judeţul Suceava, lucrarea prezintă multe lacune, dar cu toate acestea a fost recepţionată şi acum s-a ajuns într-un blocaj total. Primăria Salcea, pe teritoriul căreia se înregistrează aceste probleme, nu poate interveni pentru a finaliza lucrările deoarece drumul şi şanţurile se află în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), iar orice leu investit acolo ar însemna încălcarea legislaţiei şi ar impune plângeri şi sancţiuni din partea Curţii de Conturi.
De partea cealaltă, CNADNR nu mai poate băga bani într-o lucrare recepţionată şi finalizată „în proporţie de 100%”, aşa încât pe kilometri întregi şanţurile sunt „betonate” cu pământ, taluzurile nu au fost consolidate corespunzător, fără a mai vorbi de treceri de pietoni aruncate aiurea, care te trimit direct în şanţ.
Şanţurile betonate, înlocuite cu şanţuri de pământ
Ilie Lungu, primarul oraşului Salcea, a trimis adrese în acest sens şi la Iaşi, şi la Bucureşti, la CNADNR, în care a semnalat toate problemele apărute odată cu modernizarea drumului naţional 29 pe raza acestei unităţi administrative.
„Înainte de reabilitare existau mai multe zone cu şanţuri betonate, iar echipele care au lucrat la modernizare le-au distrus chipurile pentru a construi altele. Din păcate, în locul şanţurilor betonate avem acum doar şanţuri din pământ, ceea ce este o ruşine. Mai mult, podeţele locatarilor au fost distruse, iar în locul acestora nu s-au construit altele ori s-au realizat unele în bătaie de joc. De asemenea, nu s-au realizat trotuarele pe care nici astăzi nu ne daţi voie să le facem”, a arătat primarul Ilie Lungu.
Acesta spune că nu poate interveni absolut deloc pentru a remedia deficienţele sesizate, în timp ce reprezentanţii CNADNR preferă să trimită răspunsuri aiuristice, fără a ridica nici măcar un pai în vederea normalizării situaţiei.
Lucrare realizată fără proiect?
Un alt mare semn de întrebare vizavi de modernizarea DN 29 este legat de lipsa unui proiect, ceea ce ar fi o premieră absolută, probabil şi pentru România. Plecând de la calitatea lucrărilor, dar şi de la suspiciunile că proiectul nu există, primarul din Salcea a cerut lămuriri la CNADNR, dar şi la Consiliul Judeţean. Răspunsul nu face decât să întărească suspiciunile.
„Proiectul în faza <as-build-as> a fost realizat şi predat după terminarea lucrărilor, potrivit prevederilor legale”, este răspunsul CNADNR. În aceeaşi adresă se menţionează că proiectul tehnic iniţial ar fi fost realizat de SC Consitrans SRL şi avizat de instituţii abilitate, fără a fi specificate lungimi de şanţuri, număr de podeţe sau alte amănunte pe care Primăria Salcea le-ar fi dorit lămurite.
Contractul dintre CNADNR şi asocierea de firme Spedition UMB, Tehnostrade, Arcada Company şi Consitrans a fost semnat în data de 28 aprilie 2011. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 7 octombrie 2013, cu termen de finalizare 7 octombrie 2015, iar recepţia s-a realizat în august 2014. Valoarea lucrărilor de modernizare a celor 40 km de drum a fost de 68.374.102,68 de lei fără TVA.