Senatorul PSD de Suceava Ovidiu Donţu propune suplimentarea sortimentului de produse româneşti care să fi vândute obligatoriu în marile magazine din România. Solicitarea lui Ovidiu Donţu vine după ce Senatul a adoptat marţi propunerea legislativă iniţiată de acesta, prin care se instituie o serie de obligaţii în sarcina comercianţilor de tip cash&carry, supermarket sau hipermarket în vederea asigurării premiselor pentru accesul facil pe piaţa de desfacere reprezentată de aceştia a producătorilor naţionali, respectiv a celor zonali sau locali, care pot furniza aceste produse, cu respectarea celorlalte prevederi legale şi dispoziţii în domeniul siguranţei sanitar-veterinare.
„În unele hipermarketuri sunt amenajate standuri speciale cu produse româneşti, semnalizate corespunzător, în general produse de mărci <satelit> ale lanţului respectiv de magazine, unde preţurile pe acelaşi tip de produs erau mai mici decât cele practicate pentru produsele unor producători de un mai mare renume. De asemenea, şi fructele şi legumele româneşti au început să îşi câştige locul pe rafturile retailerilor”, a spus Donţu. El a subliniat faptul că un produs românesc din categoriile menţionate, certificat sanitar, conferă un plus de garanţie pentru clientul care caută un produs proaspăt, cât mai natural, şi pentru care faptul că provine din ţara sa constituie un criteriu în plus în alegerile făcute.
„Astfel, se va stimula producţia, se vor putea crea locuri de muncă, vor creşte încasările la buget şi cetăţeanul va şti că va găsi tot timpul în hipermarket, de exemplu, un măr românesc şi nu doar unele aduse din import etc.”, a mai precizat senatorul PSD de Suceava. El a amintit că vara trecută a fost iniţiat un program de promovare a vânzării legumelor româneşti în hipermarketuri, iniţiativă care s-a dovedit a fi un succes, motiv pentru care este oportun să se reglementeze şi la nivel de legislaţie astfel de aspecte comerciale, cu scopul asigurării perenităţii şi aplicabilităţii pe plan naţional.
„Cota de 51% este gândită pentru a nu se putea considera prezentul demers ca fiind o imixtiune în iniţiativa privată, în dreptul întreprinzătorilor particulari de a dispune de propria politică de marketing şi de aprovizionare a magazinelor sale. Derogarea introdusă ţine cont de specificul de climă al ţării noastre, de faptul că în acele luni nu se mai recoltează legume şi fructe proaspete de pe câmp, ci doar din sere, precum şi de unul din scopurile acestor magazine, respectiv acela de a asigura continuitate în aprovizionarea populaţiei”, a spus Ovidiu Donţu, care a mai adăugat că „prin <lanţ scurt agroalimentar> se înţelege existenţa unui lanţ de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajaţi în activităţi de cooperare şi de dezvoltare economică locală, precum şi relaţii geografice şi sociale strânse între producători şi consumatori" .
Donţu propune organizarea unei dezbateri pentru găsirea modalităţilor prin care poate fi aplicată această lege
Ovidiu Donţu a mai spus că proiectul de lege pe care l-a iniţiat va intra în dezbaterea Camerei Deputaţilor şi va intra în vigoare în termen de şase luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
„Voi solicita conducerii Camerei Deputaţilor ca la Comisia de Agricultură să organizăm o dezbatere la care să fie invitaţi fermierii, comercianţii, retailerii, asociaţiile de producători, asociaţiile de protecţie a consumatorilor, reprezentanţi ai ministerelor însărcinate cu redactarea normelor metodologice, specialişti în domeniu, pentru a ajunge la un numitor comun în privinţa modalităţilor prin care poate fi aplicată această lege cu respectarea Politicii Agricole Comune a Uniunii Europene şi a legislaţiei concurenţei.
De asemenea, voi propune un amendament prin care să fie introduse produsele lactate, produsele de panificaţie şi ouă în obiectul legii, deoarece asociaţiile de producători au solicitat acest lucru în mod expres”, a declarat Ovidiu Donţu.
El a ţinut să precizeze faptul că în momentul de faţă supermarketurile vând produse româneşti în proporţie de 17-32%, în funcţie de produs. Ovidiu Donţu a explicat că proiectul său de lege vine să creeze premisele vânzării în medie a 51% produse româneşti în supermarketuri prin referire la lanţul alimentar scurt.
Senatorul PSD a mai afirmat că asociaţiile de producători pot beneficia de sprijin prin proiecte europene depuse la submăsura 4.1 PNDR prin care să obţină o finanţare de până la 90%, în situaţia în care se asociază şi investesc în anumite zone expres prevăzute în ghid. De asemenea, el a mai explicat că asociaţiile de producători pot să aplice pentru a crea depozite de produse agricole pe submăsura 4.2 PNDR care să mărească capacitatea producătorilor de a face faţă solicitărilor supermarketurilor.