Luni, de Ziua Mondială a Educaţiei, cele trei sindicate reprezentative din învăţământ (Federaţia Sindicatelor din Educaţie, „Spiru Haret” şi „Alma Mater”) au organizat, la Bucureşti, o amplă dezbatere pe tema educaţiei.
Sindicaliştii au reiterat revendicările transmise an de an decidenţilor, de această dată arătându-se mai hotărâţi şi mai uniţi ca niciodată, promiţând că vor depune toate eforturile pentru a face cunoscute, dar şi rezolvate, doleanţele celor din sistemul educaţional, a transmis Traian Pădureţ, liderul sindicatului sucevean „Pro-Educaţia”.
Sindicaliştii doresc o finanţare adecvată pentru învăţământ şi cercetare, depolitizarea funcţiilor de conducere, de îndrumare şi control, reformă curriculară, stabilitatea legislaţiei în domeniul învăţământului, salarizare motivantă.
Sindicaliştii au vorbit despre o mărire anuală a procentului din PIB alocat educaţiei, ca în anul 2020 să se primească 6% din PIB, astfel: 2016 – 4,5% din PIB, 2017 – 5% din PIB, 2018 – 5,3% din PIB, 2019 – 5,6% din PIB, 2020 – 6% din PIB.
Ei au mai cerut depolitizarea funcţiilor de conducere, de îndrumare şi control, astfel încât accederea în aceste funcţii să se realizeze exclusiv pe criterii de competenţă profesională şi calităţi morale, fără nici un fel de amestec al politicului – aşa cum se întâmplă în acest moment la toate nivelurile.
Oamenii şcolii vor o reformare radicală a programelor şcolare, în sensul de a se pune accent pe partea aplicativă şi nu pe cea informativă. De asemenea, oferta educaţională trebuie corelată cu cerinţele mediului economic.
Sindicaliştii au mai discutat despre stabilitatea legislaţiei în domeniul învăţământului, cerând ca Legea educaţiei să fie stabilă cel puţin pentru un ciclu de învăţământ.
O salarizare motivantă, care să reflecte importanţa şi calitatea muncii pe care o prestează, este o altă doleanţă a angajaţilor din învăţământ.
„Creşterea prestigiului social va conduce la sporirea interesului pentru cariera didactică. În acelaşi timp, personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământ trebuie să fie învestit prin lege cu exerciţiul autorităţii publice”, a mai completat Pădureţ.
Acesta a mai adăugat că la şedinţă s-a mai vorbit despre calculul corect al standardului de cost per preşcolar/elev/student şi stabilitatea acestuia, calea sigură pentru o educaţie performantă, precum şi pentru dezvoltarea instituţională.
Pădureţ: „O zi simbolică a fost tratată ruşinos, jignitor”
La dezbaterea sindicaliştilor din învăţământ au fostinvitaţi preşedintele României - Klaus Iohannis, premierul României - Victor Viorel Ponta, ministrul Dialogului Social - Liviu Marian Pop, ministrul Educaţiei – Sorin Câmpeanu, dar şi fostul ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu, reprezentanţi ai partidelor politice, ai organizaţiilor de părinţi, elevi şi studenţi din România.
„A fost o zi simbolică tratată ruşinos, jignitor de unii politicieni care au ajuns în funcţii importante şi cu ajutorul nostru. Cu toate că au confirmat participarea la această dezbatere, au fost <prezenţi prin lipsă>. Din partea UNPR a fost delegat să participe senatorul Haralambie Voichiţoiu. Preşedinţia, premierul şi preşedinţii celorlalte partide politice nu au avut nici măcar decenţa de a trimite câte un reprezentant. Cei care reprezintă la nivel înalt cetăţenii României au dovedit că pentru ei educaţia nu este primordială, că angajaţii din educaţie sunt importanţi doar la alegeri şi, nu în ultimul rând, cadrele didactice din sistemul de învăţământ românesc nu au reuşit să-i convingă pe decidenţii politici, atunci când au trecut prin şcoală, de importanţa acesteia”, a spus Pădureţ.