Externările, internările de zi şi activitatea ambulatoriului de specialitate din Spitalul de Urgenţă ”Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava, la fel ca a tuturor spitalelor din ţară, au fost blocate ieri, până în jurul orei 11.00, din cauza unei defecţiuni care a apărut în sistemul cardurilor de sănătate de dimineaţă, la ora 6.55. Acordarea de servicii medicale pentru asiguraţii medical a fost blocată în acest interval şi la medicii de familie, specialişti şi în farmacii. Abia în jurul orei 11.00, Casa Asigurărilor de Sănătate a informat spitalele şi medicii că serviciile prestate şi operate în sistem începând cu ora 6.55 până la remedierea defecţiunii se vor valida în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate( PIAS) doar pe baza amprentei de timp şi număr de card, aşa cum s-a procedat şi în primele zile după ce cardul de sănătate a devenit obligatoriu, în luna mai. ”Am avut trei ore în care nu am putut face nimic. Ar fi fost bine dacă ni se dădeau aceste instrucţiuni la prima oră, mai ales că noi am mai folosit amprenta digitală a cardului”, ne-a declarat dr. Tiberius Brădăţan, directorul medical al Spitalului de Urgenţă.
Pacienţii care au putut fi reprogramaţi, trimişi acasă
Acelaşi lucru ni l-a spus şi medicul de familie Irina Badrajan, secretarul Colegiului Medicilor Suceava. Pacienţii a căror stare de sănătate a permis reprogramarea au fost trimişi acasă de medici şi invitaţi la o dată ulterioară, cei care au rămas au primit servicii medicale cu întârziere. Odată cu instrucţiunile referitoare la utilizarea amprentei digitale, medicilor li s-a cerut ca toate serviciile şi aplicaţiile operate de medici şi farmacişti pe durata cât sistemul cardurilor nu a funcţionat să fie încărcate în PIAS în maximum 72 de ore de la momentul repornirii sistemului. ”Pentru a fi plătite, toate serviciile trebuie ridicate pe server în maximum 72 de ore. În caz contrar, ni s-a spus că acestea nu ne vor fi plătite, dar nu vom fi penalizaţi pe motiv că nu am utilizat cardul”, ne-a spus dr. Badrajan.
Defecţiunea a fost remediată ieri după mai bine de cinci ore, în jurul orei 12.15. Pentru a se încadra în timp cu validarea serviciilor, atât statisticienii din spitale, cât şi ceilalţi furnizori de servicii medicale au rămas să lucreze peste program, până la finalizarea încărcării datelor. Conform unui comunicat oficial al Casei Naţionale de Sănătate, defecţiunea a fost la semnătura certificată, la o componentă a sistemului, şi nu o problemă de mentenanţă.