Austriacul Georg Hocevar, cel care a reînviat mocăniţa de la Moldoviţa, transformând-o într-un mic trenuleţ turistic cu care s-au plimbat în 2014 aproximativ 12.000 de turişti, iar anul acesta, până în prezent, în jur de 9.000 de turişti, a adus în urmă cu două zile un vagon inscripţionat pe exterior cu Mănăstirea Moldoviţa, iar pe interior cu imagini cu mănăstirea şi picturi bisericeşti ale lăcaşului de cult.
Este un vagon de clasa I, cu o capacitate de 56 de locuri, cu scaune tapiţate, un vagon care în urmă cu foarte mulţi ani a fost folosit pe o linie forestieră în Ungaria şi a fost vândut mai apoi în Austria, unde a fost salvat de la fier vechi de Georg Hocevar. Era atunci doar o carcasă goală, însă în fabrica din judeţul Harghita a austriacului a fost transformat într-un vagon nou nouţ, dată fiind suspensia foarte bună pe care o are şi faptul că este foarte spaţios.
Omul care a reînviat mocăniţa de la Moldoviţa a venit cu o nouă idee, aceea ca cele două locomotive cu aburi, Huţulca şi Bucovina, să tracteze o garnitură formată din vagoane care să facă trimitere la diferitele obiective turistice din Bucovina.
„Fiecare vagon de pe linia forestieră Moldoviţa va fi în viitor cu prezentarea unor obiective turistice din zonă. Pentru început, am ales ca cea mai mare atracție turistică din această zonă, Mănăstirea Moldoviţa, şi atunci am făcut vagonul pe tematica aceasta”, a mărturisit Georg Hocevar.
Acesta a mai arătat că va începe revizia vagoanelor aduse în 2005 la Moldoviţa, pentru linia mocăniţei, şi pe rând câte un vagon va pleca spre fabrica din judeţul Hunedoara, unde va fi recondiţionat şi se va întoarce cu tematica a câte unui obiectiv turistic din Bucovina.
Cu vagonul la sfinţit, la mănăstire
Înainte de a fi pus pe linia mocăniţei, noul vagon a fost transportat cu tirul cu care a fost adus de la Hunedoara, la Mănăstirea Moldoviţa, unde un preot a sfințit noua achiziție, la slujbă participând şi familia lui Georg Hocevar, soţia, cei doi copii şi părinţii acestuia, aceştia din urmă aflaţi în vacanţă în Bucovina.
Iar prima cursă a noului vagon, tras de către o drezină, a fost făcută chiar de Georg Hocevar şi familia sa, la capătul liniei (care măsoară în prezent 12 kilometri, până la Argel) fiind aşteptaţi, ca la fiecare cursă a mocăniţei, cu tocăniţă de mistreţ, mămăliguţă, sarmale, murături şi un pahar de afinată.
„La deal cu mocăniţa, la vale cu bicicleta”
Odată cu noul vagon, care are ca tematică Mănăstirea Moldoviţa, în micuţa gară a mocăniţei a fost adus şi un alt vagon recondiţionat dintr-un şasiu de locomotivă casată.
Este un vagon de transport biciclete, dar şi de bagaje, care va fi legat primul la locomotivă, având chiar un spaţiu în care se pot depozita lemne de foc pentru locomotivă.
„În Austria este o atracţie turistică deosebită, combinaţia sportului cu bicicleta cu un parcurs cu mocăniţa”, explică Georg Hocevar, concept pe care vrea să-l aducă şi în Bucovina.
„Pe calea ferată cu bicicleta”, este mesajul scris mare pe vagon, sub care apare şi explicaţia: „la deal cu mocăniţa, la vale cu bicicleta”.
Vagonul respectiv va fi inclus în garnitura mocăniţei de anul viitor. „Ideea este ca anul viitor să facem în mod explicit publicitate pentru acest tip de turism, să vină grupuri cu biciclete la noi, să urce cu mocăniţa la kilometrul 12 şi de acolo pot să meargă ori cu mountain bike mai departe, pe trasee foarte frumoase, sau să coboare pe acelaşi traseu al mocăniţei”, completează austriacul.
Programul mocăniţei
De la începutul acestei luni, programul mocăniței s-a modificat, în sensul că de luni până vineri va fi doar o cursă pe zi, de la ora 14.00, iar în weekend, vor rămâne două curse, de la ora 10.00, respectiv 14.00.
În momentul de faţă, capacitatea mocăniţei „Huţulca” este de 350 de locuri, cu cinci vagoane de vară deschise, dar şi şapte vagoane acoperite, pentru sezonul rece, dar şi pentru zilele de vară ploioase.
Traseul mocăniţei ar putea ajunge până la Mănăstirea Moldoviţa
Georg Hocevar speră în continuare să reușească prelungirea distanţei pe care va circula micul trenuleţ cu încă 5 kilometri, astfel încât mocăniţa să ajungă până în faţa Mănăstirii Moldoviţa. Linia există (tronsonul Moldoviţa-Vatra Moldoviţei), fiind închisă de ani de zile, modificările necesare nu ar impune costuri foarte mari, iar austriacul este dispus să facă investiţiile necesare.
Lupta cea mare e cu birocraţia din ţara noastră, birocraţie cu care Georg Hocevar s-a obişnuit deja, preferându-se, se pare, ca linia ferată cu ecartament normal să fie dată la fier vechi decât să fie modificată şi exploatată în interes turistic.