Autovehiculele grele, de transport marfă, sunt o problemă serioasă în acest an pe şoselele din judeţ. Numeroase accidente, unele adevărate nenorociri care au distrus familii, s-au petrecut în ultimele luni, fără ca autorităţile de control să dea vreun semn că fac ceva pentru ca acestea să nu se repete.
Conform statisticilor Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, în 2015, până în prezent, s-au produs trei accidente mortale în care au fost implicate vehicule grele, accidente în care şase persoane au decedat. Prin comparaţie, în 2014, în primele şase luni de zile, a avut loc un singur accident provocat de şoferul unui vehicul greu de transport marfă, soldat cu o persoană rănită grav. Dacă mai adăugăm şi multe alte accidente soldate cu pagube materiale şi persoane rănite uşor (cinci doar în ultima lună de zile) avem imaginea unei creşteri îngrijorătoare a numărului evenimentelor de acest gen.
În acest timp, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) Suceava, instituţie special creată pentru verificarea transportatorilor, este extrem de puţin vizibilă în trafic şi a făcut foarte puţine controale cu cântarul în acest an.
Şirul accidentelor din ultima perioadă
Începând cu finele lunii iulie, şoferii autovehiculelor grele au fost implicaţi în numeroase accidente rutiere. Două tiruri s-au răsturnat pe şoseaua de centură a Sucevei, în acelaşi loc, în curba de la ieşirea de pe aceasta spre Siret, o cisternă care transporta alcool etilic s-a răsturnat pe Mestecăniş, un alt tir a ieşit în decor la intrarea în Siret dinspre Suceava, în timp ce acum câteva zile două vehicule grele s-au ciocnit şi au luat foc pe DN 17, la Vama. Aceste accidente nu s-au soldat decât cu persoane rănite uşor, însă au rezultat pagube foarte mari şi au fost necesare intervenţii costisitoare, pentru situaţii de urgenţă. Asta pentru că, într-un caz, din cisterna răsturnată pe Mestecăniş s-a scurs o mare cantitate de alcool etilic şi a existat risc de explozie, iar la Vama, în urma coliziunii dintre autotrenuri, a izbucnit un incendiu violent. Ambele au necesitat intervenţia a zeci de pompieri şi a numeroase alte forţe.
De la pagube mari la tragedii
Tot recent, la finele lunii iulie, un şofer în vârstă de 23 de ani, care conducea o basculantă, a provocat o nenorocire pe E 85, la ieşirea din Suceava spre Fălticeni. Colosul a pătruns pe contrasens, după o manevră greşită a şoferului, unde a izbit în plin un autoturism care se deplasa regulamentar. În urma impactului două femei care se aflau în autoturism au decedat.
Cel mai grav dintre accidentele cu vehicule grele din acest an s-a produs în luna aprilie, pe DN 17, la Prisaca Dornei, în locul unde, în 2013, a mai avut loc un accident cu patru morţi. Pe 1 aprilie, un tir încărcat cu cherestea, scăpat de sub control într-o curbă, s-a zdrobit de peretele unei case. Toţi cei trei bărbaţi care se aflau în cabina autotrenului au decedat.
Ce face ISCTR ?
În acest context, am încercat să aflăm ce a făcut ISCTR Suceava pentru a încerca să prevină accidentele de acest gen. L-am contactat pe Radu Mihalescul, şeful ISCTR Suceava, care conduce această instituţie de mai bine de un an de zile. Ca de fiecare dată, acesta a refuzat să ofere amănunte despre activitatea instituţiei, ascunzându-se după şefii ierarhici superiori, care i-ar fi transmis că nu are voie să discute cu presa. Principala întrebare a fost de ce instituţia nu a folosit mai deloc cântarul pentru verificarea maselor maxime autorizate în trafic.
„Cântarul a mai fost folosit la controale, însă o perioadă de timp a fost defect. Acum este funcţional şi urmează a fi folosit din nou în trafic”, a spus Radu Mihalescul. Din informaţiile pe care le avem, cântarul nu a fost scos deloc la control de luni de zile. Realitatea este că inspectorii de control ISCTR Suceava sunt foarte puţin vizibili în trafic. Foarte mulţi sunt şoferii care nici măcar nu ştiu de existenţa acestei instituţii.
În momentul de faţă, la ISCTR Suceava sunt şapte inspectori de trafic care ar putea forma periodic două-trei echipaje de control.
Amănuntul foarte important de precizat este că ISCTR a fost creată tocmai pentru verificarea transportatorilor, iar aceşti inspectori au competenţe de control în trafic doar pentru maşini de transport marfă sau persoane.
Amenzi date de Poliţia Rutieră
Dacă cei de la ISCTR Suceava nu au venit niciodată cu date concrete despre activitatea lor de control, Serviciul de Poliţie Rutieră Suceava ne-a comunicat că a aplicat, în acest an, în primele şase luni, 378 de amenzi în cadrul acţiunilor de control axate pe verificarea transportatorilor de mărfuri.
Printre altele, 54 de amenzi au fost date la HG 69/2012, care pedepseşte încălcările legislaţiei europene şi naţionale în domeniul transportului rutier, şi 43 la OG 37/2007, privind perioadele de conducere şi perioadele de odihnă. Alte 11 amenzi au fost date pentru lipsa rovinietei la transportatori, iar trei pentru lipsa asigurării de răspundere civilă.
În cadrul acestor controale au fost reţinute opt permise de conducere, retrase 13 certificate de înmatriculare şi constatate nouă infracţiuni.
Poliţiştii rutieri nu pot face controale privind cantităţile de mărfuri sau de lemn transportate de vehiculele grele, iar verificarea timpilor de odihnă este tot atributul principal al ISCTR.
Transportatorii de persoane, cu excepţia taximetriştilor, nu au fost implicaţi în accidente
Dacă vehiculele de transport marfă au creat multe probleme pe şoselele din judeţ, cele care transportă persoane nu au fost implicate, din fericire, în evenimente rutiere grave.
Din analiza pe primele şase luni a Serviciului Rutier Suceava rezultă că vehiculele care transportă persoane cu licenţă pentru curse regulate, precum şi cele destinate transportului elevilor nu au fost implicate în nici un accident soldat cu persoane rănite grav sau decedate.
În ceea ce priveşte transportul în regim de taxi, în primele şase luni ale anului în curs s-a înregistrat un singur accident cu un rănit grav, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului trecut s-a produs un accident în care a decedat o persoană. Din păcate, chiar acum două zile, în municipiul Suceava a avut loc un accident soldat cu decesul unui taximetrist, care nu avea însă pasager în maşină.
(22 aug 2015, 12:38:19
Daca n-au reusit la scoala, macar la volan…profita de faptul ca nu pot fi urmariti pas cu pas, conduc dupa bunul plac, abuzind de rabdarea celorlalti participanti la trafic.
Nu mai este mult pina sa vedem si la noi comportament de Mitica, bucuresteanul care trece pe rosu, care te claxoneaza daca n-ai plecat inca de pe galben, care, daca este posibil te depaseste prin stinga, care calca baltile in viteza, pentru a-si face loc in fata.
Pe tir-isti, nu-i intereseaza, merg pe unde nu crezi, isi fac de cap, chiar in mod special prin mijlocul soselei, fac depasiri riscante.
Iar daca vrei sa-i depasesti, parca i-ai calca pe batatura! Atunci accelereaza si fac orice pentru a-ti face cit mai dificila depasirea.
Dar ai cum demonstra asta si toate magariile pe care le fac?!