Lucrările de reabilitare a pasarelei CFR de la Iţcani, care ar fi trebuit să înceapă de la 1 august, pun în pericol finanţarea unui contract de 23 de milioane de lei, cu TVA inclus, pe care Primăria Suceava îl are cu firma Victor Construct Botoşani.
Deşi cea mai mare parte a lucrărilor, precum modernizarea a zece străzi din Suceava (cu excepţia străzilor Traian Vuia, o porţiune din strada Cernăuţi şi strada Grigore Alexandru Ghica), au fost făcute, refacerea pasarelei CFR este considerată a fi „călcâiul lui Ahile” în acest amplu proiect finanţat din fonduri europene.
„În privinţa pasajului de peste calea ferată avem o problemă de grad 0, riscăm să nu îl finalizăm în acest an. În măsura în care nu se termină lucrările din proiect până la finele anului, primăria trebuie să plătească toate cheltuielile, pentru că acestea vor fi considerate neeligibile. În caz de se va întâmpla aşa, ne vom îndrepta împotriva constructorului să recuperăm aceste fonduri”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu.
Edilul sucevean l-a chemat la discuţii pe directorul firmei din Botoşani, Victor Mihalachi, care este liderul asocierii cu care s-a semnat contractul de 23 de milioane de lei (68% din valoarea iniţială a proiectului), pentru a-i pune în vedere faptul că va trebui să plătească din conturile proprii banii care se pierd din fonduri europene, dacă lucrările nu sunt finalizate la timp.
Pasarela CFR ar trebui să fie refăcută în două luni, pentru a nu fi „surprinşi” de iarnă
Temerile edilului sucevean se bazează în principal pe modul în care au decurs lucrările la podul de peste apa Sucevei, tot din Iţcani, unde nici unul din cele două termene avansate de constructor nu a mai fost respectat – nici cel de 31 iulie şi nici cel de 15 august.
„Mă tem că nici la 30 august nu sunt gata lucrările la pod. Am fost acolo, lucrurile nu sunt în ordine, ne întindem cu acestea până la 1 septembrie, mai ales că trebuie făcute rosturile de dilataţie, care sunt o lucrare delicată”, a spus Lungu.
De la 1 august ar fi trebuit să înceapă lucrările de reabilitare şi la pasajul rutier, situat la scurtă distanţă de pod, dar, pentru a nu se paraliza traficul rutier în zonă, s-a decis să se facă doar lucrări pregătitoare, până când se dă drumul la trafic normal pe pod.
„Vreau un grafic realist de terminare a lucrărilor la pasarela CFR, care este de trei ori mai lungă decât podul. Mi-aţi spus că o veţi face în trei luni de zile, adică până la finele lunii noiembrie. Nu este în regulă, noiembrie este deja o lună de risc, de iarnă. Vreau să vă concentraţi, pentru ca maxim până la 31 octombrie să terminaţi cu pasarela”, le-a cerut Lungu constructorilor.
Şeful municipalităţii sucevene consideră că, prin mobilizarea mai multor echipe de lucru şi utilaje, care să lucreze în paralel mai multe porţiuni din pasaj, acesta ar putea fi reabilitat în două luni.
Rămâne de văzut dacă şi constructorul este de aceeaşi părere sau va turna un nou strat de asfalt peste pasarela consolidată în plină iarnă.