Reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava susţin că blocarea roţilor maşinilor în parcarea Iulius Mall Suceava şi deblocarea acestora doar în schimbul unei taxe de 100 de lei, măsuri luate în urma unui regulament intern al centrului comercial, sunt în afara legii, fiind demarate cercetări în acest sens în cadrul unui dosar penal.
Regulamentul intern de funcţionare a parcării aferente complexului comercial a fost introdus la Iulius Mall Suceava din luna martie a acestui an, fiind aplicat şi pentru parcările celorlalte malluri din portofoliul grupului de companii Iulius.
Încălcarea regulamentului prevede blocarea roţilor maşinilor şi perceperea unei taxe de 100 de lei pentru deblocare, activitate desfăşurată de angajaţii firmei de pază a marelui centru comercial.
Monitorul de Suceava a cerut un punct de vedere oficial reprezentanţilor Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava vizavi de acest regulament, iar în răspunsul primit se arată că aşa-zisele sancţiuni aplicate de cei de la mall sunt în afara legii.
Argumentele poliţiei
Poliţiştii spun că parcarea aferentă Iulius Mall Suceava este deschisă circulaţiei publice şi este asimilată drumurilor publice. Prin urmare, în interiorul parcării sunt aplicabile regulile de circulaţie instituite de OUG nr.195/2002R, privind circulaţia pe drumurile publice, iar potrivit acestui act normativ sancţiunile contravenţionale aplicabile pentru oprirea/staţionarea neregulamentară sunt două-trei puncte amendă, respectiv patru-cinci puncte amendă, şi două, respectiv trei puncte de penalizare.
Există în actul normativ şi sancţiunea contravenţională complementară a imobilizării vehiculului, însă aceasta se aplică doar de poliţistul rutier, şi nu de agentul de pază ori cine ştie ce alt angajat de la mall. De asemenea, conform articolului 117 alin. (1), imobilizarea vehiculului se dispune doar pentru anumite contravenţii, printre care nu se află şi oprirea/staţionarea neregulamentară.
„În condiţiile în care parcarea centrului comercial este asimilată drumurilor publice, nu se pot aplica, pentru nerespectarea regulilor privind oprirea şi staţionarea vehiculelor, alte sancţiuni decât cele prevăzute de actele normative care reglementează circulaţia pe drumurile publice, iar acestea pot fi aplicate doar de poliţistul rutier sau cu atribuţii legale pe linie rutieră”, ne-au transmis reprezentanţii IPJ Suceava, prin vocea purtătorului de cuvânt al instituţiei, subcomisarul Ionuţ Epureanu.
Acuzaţii: Distrugere şi abuz în serviciu
Din datele pe care le deţinem, Biroul Rutier din cadrul Poliţiei municipiului Suceava a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava, fiind întocmit un dosar penal în care se fac cercetări pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, fiind începută urmărirea penală in rem (faţă de faptă).
De asemenea, există şi o plângere penală a unei conducătoare auto care susţine că şi-a avariat maşina după ce a plecat din parcarea de la mall, autoturismul având aplicat un dispozitiv de blocare a roţii.
Iulius Mall: „Nu este drum public, iar taxa de deblocare nu este o sancţiune contravenţională, ci o taxă contractuală”
Am solicitat un punct de vedere şi celor de la Iulius Mall, care ne-au cerut să le trimitem prin e-mail care sunt întrebările la care dorim să ne răspundă.
În răspunsul primit, cei de la mall susţin că scopul acestui regulament este „de a veni în întâmpinarea clienţilor noştri care aleg să meargă la cumpărături cu autoturismul, ajutând la utilizarea optimă a locurilor de garare şi la fluidizarea traficului”.
Dacă reprezentanţii IPJ Suceava au arătat că parcarea Iulius Mall Suceava este deschisă circulaţiei publice şi, prin urmare, drum public, cei de la Iulius Mall susţin contrariul.
“Parcarea Iulius Mall Suceava nu este un drum public, ci are utilitate privată, fiind destinată accesului în incinta centrului comercial. Dreptul societăţii noastre de a administra parcarea rezultă atât din prevederile art. 23 din O.G. nr. 43/1997 privind regimul drumurilor (n.r. art. 23: Administrarea drumurilor de utilitate privată se face de către deţinătorii acestora), cât şi din dreptul de a poseda, folosi şi dispune în mod exclusiv de aceste spaţii, în calitate de proprietar, în limitele stabilite de lege”, se arată în răspunsul primit.
În acelaşi răspuns, Departamentul de relaţii publice de la Iulius Mall ne-a transmis că „taxa de deblocare prevăzută în regulamentul de funcţionare a parcării Iulius Mall Suceava nu este o sancţiune contravenţională aplicată pentru încălcarea legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice, ci o taxă contractuală, prevăzută pentru nerespectarea regulamentului de parcare”.
Mai precizează cei de la mall că în cele mai multe situaţii au fost acordate doar avertismente şi că taxa de deblocare a fost aplicată în cazuri sporadice, „atunci când şoferii care au blocat traficul şi căile de acces nu au dorit să coopereze”.
Interesant este faptul că chiar în regulamentul afişat în parcarea Iulius Mall se precizează la punctul 2 faptul că „această parcare este domeniu privat în care se aplică legislaţia în vigoare cu privire la drumurile publice”.
Iulius Mall nu a comunicat în câte cazuri s-a dispus blocarea roților şi câte taxe de deblocare s-au plătit
Printre solicitările la care i-am rugat pe reprezentanții Iulius Mall Suceava să ne răspundă era şi aceea de a ne comunica în câte cazuri s-a dispus blocarea roţilor autoturismelor şi câte taxe de deblocare au fost încasate din luna martie a.c., de la intrarea în vigoare a regulamentului în cauză.
În răspunsul primit nu am găsit şi aceste date statistice pe care le-am solicitat.
(18 aug 2015, 12:29:28