Prefectul judeţului Suceava, Constantin Harasim, i-a invitat pe toţi parlamentarii suceveni să participe vineri, 21 august 2015, la o întâlnire în care vor fi prezentate toate demersurile efectuate până în prezent pentru deblocarea municipiului Rădăuţi, precum şi pentru a susţine soluţiile ce vor fi găsite în acest sens. Constantin Harasim a declarat că îşi doreşte ca parlamentarii suceveni să susţină în regim de urgenţă toate demersurile identificate pentru deblocarea situaţiei de la Rădăuţi, prin promovarea unor proiecte de acte normative care să reglementeze situaţiile de vid legislativ identificate.
Reamintim că municipiul Rădăuţi este condus în momentul de faţă doar de secretarul primăriei, Marinică Sofroni. Asta în condiţiile în care primarul ales, Aurel Olărean, este suspendat din funcţie, iar Consiliul Local a fost desfiinţat, motiv pentru care municipiul nu mai poate avea nici viceprimar. Constantin Harasim a amintit şi de faptul că în lipsa Consiliului Local, municipiul Rădăuţi nu poate beneficia de banii primiţi la rectificarea bugetară din luna iulie a acestui an. De precizat că la solicitarea prefectului, recent a avut loc o şedinţă de lucru la care au participat specialişti ai Prefecturii şi Agenţiei Judeţene a Finanţelor Publice Suceava, în urma căreia s-a ajuns la concluzia nu poate fi operată o rectificare bugetară în lipsa Consiliului Local, fiind o atribuţie exclusivă a acestuia. Totodată, s-a solicitat punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, al Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Afacerilor Interne. „Ca o consecinţă a imposibilităţii rectificării bugetului local al municipiului Rădăuţi pentru trimestrul IV al acestui an, se previzionează blocarea activităţii Spitalului Municipal Rădăuţi, imposibilitatea achitării salariilor profesorilor şi a drepturilor de natură salarială stabilite prin hotărâri judecătoreşti, precum şi imposibilitatea achitării salariilor pentru angajaţii proprii, deşi sumele necesare au fost alocate de Guvern. Raportat la problemele cu care se confruntă cetăţenii municipiului Rădăuţi, la nivelul instituţiei noastre s-a căutat identificarea unor soluţii urgente”, a spus Harasim.
Prefectul propune organizarea de alegeri pentru Consiliul Local
El a subliniat că având în vedere necesitatea şi urgenţa reglementării unei situaţii care, datorită circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri a interesului public, din administraţie, sănătate şi învăţământ, soluţia identificată pentru această problemă este completarea articolului 132 din Legea nr. 115/2015, în sensul organizării de alegeri parţiale pentru Consiliul Local în perioada imediat următoare, prin excepţie de la termenul de un an prevăzut în textul acestui act normativ. „În formularea acestui proiect de ordonanţă de urgenţă, s-a avut în vedere faptul că, prin organizarea de alegeri parţiale pentru alegerea Consiliului Local Rădăuţi, s-ar debloca în totalitate activitatea acestei autorităţi a administraţiei publice locale în condiţiile în care viceprimarul ales poate exercita atribuţiile primarului pe durata suspendării mandatului acestuia sau a vacanţei funcţiei”, a declarat Harasim. El a mai adăugat că în consultarea cu parlamentarii îşi doreşte identificarea de noi soluţii care ar putea rezolva problemele municipiului Rădăuţi.
Prefectul Constantin Harasim a mai declarat că ţinând cont de situaţia excepţională din Rădăuţi, Prefectura a solicitat punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, al Ministerului Afacerilor Interne şi cel al Finanţelor Publice, oferind şi soluţii de rezolvare, prin înaintarea a trei proiecte de ordonanţă de urgenţă care ar putea debloca mai multe probleme cu care se confruntă acest municipiu.
Actele de urbanism ar putea fi emise de Consiliul Judeţean Suceava
Harasim a arătat că una dintre problemele importante care trebuie rezolvate este cea care ţine de emiterea actelor de urbanism, această activitate fiind în continuare blocată. El a explicat că în urma recomandărilor primite de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice se are în vedere încheierea unui parteneriat tehnic pe termen limitat între Consiliul Judeţean şi Primăria Rădăuţi pentru emiterea de către administraţia judeţeană a actelor de urbanism.
„O problemă ce urmează a fi rezolvată constă în identificarea persoanei abilitate să semneze formularul F3 – avizul primarului, document necesar emiterii autorizaţiilor de construire prevăzut în art.22, alin.3 din ordinul ministrului MDRL nr.839/2009, sens în care s-a solicitat punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice”, a precizat Constantin Harasim.
Prefectul a adăugat că o problemă pentru care nu au fost identificate soluţii în actualele acte normative este legată de deblocarea activităţii Comisiei locale de fond funciar din Rădăuţi. Harasim a spus că potrivit prevederilor legale actuale, pentru funcţionarea comisiei se impune obligativitatea prezenţei primarului sau, după caz, a viceprimarului la şedinţele comisiei. El a mai precizat că în acest caz s-a solicitat punctul de vedere al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, instituţie cu atribuţii de coordonare şi control al comisiilor locale şi judeţene de fond funciar.