Directorul Regionalei CFR Călători Iaşi, Constantin Axinia, consideră că linia ferată secundară Suceava-Putna, care are în spate o istorie de peste o sută de ani, nu este închisă definitiv şi ar putea fi reînviată, atât în scop comercial cât mai ales în scop turistic. El a precizat că linia secundară 515, până la Putna, este într-o stare care ar permite redeschiderea traficului, e drept, cu multe restricţii de viteză.
„Din punctul meu de vedere această linie nu trebuie considerată moartă. Calea ferată spre Putna ar putea fi salvată cu implicarea autorităţilor locale. Nici o autoritate, de la nivel de primării şi până la nivel de Consiliu Judeţean Suceava, nu a venit cu propuneri în acest sens, bazate pe necesităţi de trafic ori de exploatare turistică”, a declarat Constantin Axinia.
CFR operează, după o logică greu de explicat, doar până la Dorneşti
În momentul de faţă trenurile CFR circulă de la Suceava până la Dorneşti, deşi ar putea ajunge măcar până la Rădăuţi. O rută Suceava-Rădăuţi ar avea cu siguranţă mai mulţi călători decât ruta Suceava-Dorneşti, a admis şi şeful Regionalei CFR Iaşi. Un proiect de acest gen a existat, în 2014, însă în cele din urmă nu a fost aprobat de conducerea CFR. Şi atunci s-a dat vina tot pe autorităţile locale. Justificarea a fost că există o concurenţă auto prea puternică, dar şi că autorităţile locale din Rădăuţi ori locuitorii nu au dat semnale clare că vor ca trenul să ajungă până în localitatea lor.
Trei ani de când trenurile nu mai ajung la Putna
Constantin Axinia a preluat recent conducerea regionalei care coordonează activitatea CFR Călători pe Moldova, de la Iordan Vintilă. De altfel, cei doi au fost şefi ai regionalei prin rotaţie în ultimii ani, după ce Axinia a fost repus pe funcţie în mai multe rânduri de instanţele de judecată.
Circulaţia de pe linia secundară Dorneşti-Rădăuţi-Putna a fost întreruptă în 2012, CFR renunţând să mai opereze şi limitând deplasarea trenurilor doar de la Suceava la Dorneşti, pe porţiunea care face parte din magistrala 500. Secţia secundară 515 continuă de la Gura Putnei tocmai până la Nisipitu, în comuna Ulma, însă această porţiune a ieşit definitiv din calcule, după ce a fost distrusă de inundaţiile din 2008 şi abandonată de CFR.
Linia Fălticeni-Dolhasca nu are nici ea viitor
L-am întrebat pe şeful Regionalei CFR Iaşi şi despre soarta unei alte căi ferate secundare din judeţ, Fălticeni-Dolhasca, abandonată de câteva luni de zile de operatorul privat Regiotrans. Constantin Axinia a precizat că pe termen scurt nu există vreo şansă de reluare a traficului, cu atât mai mult cu cât nici în acest caz autorităţile locale din Fălticeni nu au dat nici un semn că ar mai avea nevoie de tren. Prin comparaţie, pentru o altă linie secundară din Moldova, Paşcani-Târgu Neamţ, s-au primit nenumărate solicitări de reluare a traficului. În acest sens s-a depus şi o petiţie semnată de sute de oameni care au nevoie de trenurile care să-i ducă de la Târgu Neamţ la Paşcani, de unde au legături cu majoritatea oraşelor din ţară.