Judeţul Suceava ar putea primi o sumă de peste 12 milioane de euro la rectificarea bugetară pe care Guvernul României ar urma să o aprobe până la sfârşitul acestei luni. Potrivit proiectului ordonanţei de urgenţă cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015, suma totală propusă pentru judeţul Suceava se ridică la 55.505.000 de lei (peste 500 de miliarde de lei vechi).
Cea mai mare sumă propusă pentru judeţul Suceava, de 36,28 de milioane de lei, ar urma să fie repartizată comunelor, oraşelor şi municipiilor sucevene care la începutul acestui an au primit prin legea bugetului sume de echilibrare mai mici decât sumele totale alocate iniţial în anul 2014. O altă sumă, de 18,512 milioane de lei, ar urma să fie alocată pentru plata sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti şi pentru plata salariilor în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din judeţul Suceava. Nu în ultimul rând, o sumă de 713.000 de lei va avea ca destinaţie acoperirea cheltuielilor cu plata contribuţiilor pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult sucevene.
Fără doar şi poate cele mai aşteptate sume de către primarii suceveni sunt cele pentru echilibrarea bugetelor locale, în condiţiile în care prin legea bugetului de stat pentru 2015, nu mai puţin de 18 comune şi două localităţi urbane din judeţul Suceava nu au primit nici un leu la începutul acestui an. Primăriile la care nu au fost alocate fonduri pentru echilibrarea bugetelor locale şi care până la mijlocul acestui an au fost nevoite să se descurce cu banii proprii sunt cele din municipiul Rădăuţi, oraşul Siret, precum şi cele din comunele Bosanci, Cornu Luncii, Coşna, Dărmăneşti, Dorna Candrenilor, Dorneşti, Dumbrăveni, Frătăuţii Vechi, Fundu Moldovei, Ipoteşti, Marginea, Mălini, Moara, Ostra, Poiana Stampei, Pojorâta, Putna, Sadova, Satu Mare, Suceviţa, Şaru Dornei, Şcheia, Udeşti, Vatra Moldoviţei şi Volovăţ.
„Dacă nu ni se va da nimic închidem uşile primăriei”
Primarul uneia dintre comunele sucevene care nu au primit nici un leu la începutul anului, cel din Frătăuţii Vechi, Vasile Artimon Ionesi, ne-a declarat în cursul zilei de ieri că dacă nici la această rectificare nu va primi fonduri de la Guvern poate să închidă uşile primăriei. „Toată speranţa e în această rectificare. Iar dacă nu ni se vor aloca fonduri, nu ştiu cum o să mă descurc până la finalul anului. Toate fondurile pe care le-am avut au fost alocate pentru funcţionarea primăriei, pentru salarii şi utilităţi. Sper să obţinem ceva acum”, a spus primarul din Frătăuţii Vechi. El a ţinut să precizeze că din lipsa fondurilor, primăria pe care o conduce nu a alocat nici un leu în cursul acestui an pentru proiecte de investiţii. „Dacă nu ni se va da nimic închidem uşile primăriei”, a declarat Vasile Artimon Ionesi.
Într-o situaţie similară este şi Primăria comunei Bosanci, primarul acesteia, Anton Curic, declarându-ne că sumele de care ar mai avea nevoie până la finalul anului ar fi de peste 800.000 de lei (8 miliarde de lei vechi). Anton Curic a precizat că cele mai mari probleme le va avea la plata asistaţilor social şi a însoţitorilor persoanelor cu handicap, sumele pentru aceştia nefiind suficiente pentru ultimul trimestru al acestui an. „Poate se ţin de cuvânt şi vom primi şi noi fonduri acum. Noi avem speranţe. Până acum totul era public şi se mai vorbea despre asta. Acum nu se mai vorbeşte nimic”, a spus Curic.
Contactat telefonic, şi primarul din Marginea, Ioan Onufrei, a spus că în lipsa fondurilor primite la începutul anului pentru echilibrarea bugetului local, primăria are restanţe la plata unor lucrări de investiţii realizate în cursul acestui an, sume ce depăşesc valoarea de 500.000 de lei. „După cuvântul unora am înţeles că vom primi şi noi fonduri la această rectificare, dar până nu văd concret nu cred. La începutul anului nu am primit nici un leu şi nu cred că poţi să compari o localitate cu 2.000 de locuitori cu una care are peste 10.000 de locuitori, cum e Marginea”, a spus Ioan Onufrei.
O altă problemă sesizată de primarii localităţilor sucevene cu care am vorbit este şi imposibilitatea de a majora salariile angajaţilor din primării cu până la 12%, aşa cum se prevede în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015.