Perspectiva finalizării rutei ocolitoare a municipiului Suceava se îndepărtează tot mai mult, deşi pe tronsonul III Șcheia - Pătrăuţi se circulă din data de 12 martie a.c., iar celelalte două tronsoane sunt executate în proporţie de 80%. Ca urmare a solicitării noastre, transmisă Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A., referitoare la stadiul lucrărilor la şoseaua de centură, ni s-a transmis că tronsonul finalizat nu a fost recepţionat nici acum, iar reluarea execuţiei pe celelalte două nu se ştie când va avea loc. La întrebarea noastră, din ce motive nu s-a făcut recepţia la tronsonul III, CNADR ne-a răspuns că, în urma rezilierii contractelor de execuţie încheiate cu SC Construcţii Feroviare Iaşi SRL şi ”la presiunea organelor locale din Suceava”, CNADNR - DRDP Iaşi a luat hotărârea de a finaliza lucrările rămase de executat la sectorul III al variantei, km 7+285 – km 12+434, sectorul cel mai avansat din punct de vedere al execuţiei, în vederea deschiderii circulaţiei. Pentru aceasta, CNADNR prin Direcţia de la Iaşi a încheiat un acord contractual în data de 7 noiembrie 2014 cu SC Teo Trans Consulting SRL. După finalizarea lucrărilor, prin decizia directorului general al CNADNR SA s-a aprobat comisia de recepţie la terminarea lucrărilor convenite prin amintitul acord. ”În cadrul recepţiei la terminarea lucrărilor executate de antreprenorul SC Teo Trans Consulting SRL, reprezentantul Inspectoratului Judeţean în Construcţii Suceava a condiţionat aprobarea recepţiei de prezentarea punctului de vedere al antreprenorului SCCF Iaşi, în calitate şi de proiectant al obiectivului de investiţii <Varianta de ocolire a municipiului Suceava>. În urma şedinţei s-a încheiat procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor nr.3/1548/07.04.2015 prin care s-a hotărât amânarea recepţiei. Comisia a motivat propunerea amânării prin lipsa referatului proiectantului pentru lucrările de bază executate de SC Construcţii Feroviare Iaşi SRL”, se arată în comunicatul primit de la CNADNR.
În şapte ani, Compania de Drumuri n-a fost în stare să construiască o şosea de nici 13 km
În ceea ce priveşte reluarea execuţiei pe celelalte două tronsoane, din cauza faptului că, din momentul în care şantierul a fost abandonat de SC CF Iaşi, lucrările deja făcute nu au fost protejate în nici un fel, mai întâi trebuie făcută o expertiză tehnică şi o revizuire a documentaţiei. Compania de Drumuri ne-a informat că serviciile de proiectare (expertiză tehnică şi revizuire documentaţie tehnică) pentru sectoarele I şi II ale rutei ocolitoare nu au fost finalizate întrucât firma cu care s-a încheiat contractul ”şi-a declinat competenţa”. ”În consecinţă, se va proceda în limitele contractuale şi legale pentru sancţionarea societăţii respective”, afirmă reprezentanţii companiei.
Potrivit acestora, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi va promova o nouă procedură de achiziţie pentru contractarea serviciilor respective. Când se va întâmpla acest lucru nimeni nu poate spune. Dar, foarte important, comunicatul primit de la CNADNR precizează că finanţarea lucrărilor la acest obiectiv de investiţii A FOST de la bugetul de stat şi, ”în continuare, se fac demersuri în vederea obţinerii finanţării din fonduri de la Uniunea Europeană”. Deci bani de la buget nu mai sunt, procedurile pentru accesarea fondurilor europene sunt greoaie şi de lungă durată şi, în contextul dat, incerte. Ca urmare, rămânem şi în acest an cu 5 kilometri de şosea de centură, nici aceasta recepţionată, şi cu celelalte două tronsoane lăsate de izbelişte. Acestea din urmă ar fi trebuit să fie finalizate până la data de 1 octombrie a acestui an. Pe segmentul E85 - Moara şi pe Moara - Șcheia lucrările sunt executate în proporţie de aproximativ 88%.
Șantierul la ruta ocolitoare a Sucevei s-a deschis în 2008 şi investiţia ar fi trebuit finalizată în 2012. Mai multe scandaluri şi sistarea, la un moment dat, a finanţării, au amânat până acum construcţia unei şosele de centură a cărei lungime totală nu depăşeşte 12,42 km. Pe traseu mai sunt 16 poduri şi 48 de podeţe. Lucrarea costă circa 200 de milioane de lei fără TVA (aproximativ 46,5 milioane de euro), la care se adaugă alte milioane de euro care s-au plătit sau urmează să se plătească proprietarilor peste ale căror terenuri trece ruta ocolitoare.
(25 iul 2015, 16:40:04