Proiectul unei autostrăzi Chişinău-Satu Mare care să treacă prin Iaşi şi Suceava, susţinut, la Suceava, şi de preşedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, ar fi benefic pentru românii din trei ţări, consideră vicepreședintele PNL pentru Regiunea de Nord-Est, deputatul de Suceava Ioan Balan. Liderul liberal a declarat marți că de la podul de flori este important să se treacă la proiecte curajoase, care să realizeze interconectarea românilor din nord-estul ţării, al celor din Republica Moldova şi al celor din nordul Bucovinei cu Europa. Proiectul autostrăzii Chișinău-Satu Mare, a spus Balan, este prioritar pentru dezvoltarea acestei zone care are nevoie de un program complex de investiţii publice.
„Liderii liberali din judeţele din Regiunea de Nord-Est au convenit că pentru judeţele din această zonă este nevoie de un program complex de dezvoltare în care construcţia de autostrăzi şi drumuri expres să fie o prioritate. Infrastructura de transporturi este motorul dezvoltării”, a declarat Ioan Balan. El a arătat că actualul guvern PSD, condus de Victor Ponta, este lipsit de viziune în ceea ce priveşte dezvoltarea Regiunii de Nord-Est şi că tratează „cu prea multă uşurinţă şi superficialitate” viitorul a peste patru milioane de români din aceste şase judeţe, dar şi al românilor din Republica Moldova sau Ucraina. „Mai direct spus, pe Victor Ponta nu-l interesează această zonă, unde nu vedem investiţii de când a venit la putere. PSD şi Victor Ponta îşi doresc ca în Moldova să fie cât mai mulţi asistaţi social pentru că aşa cred că îşi menţin electoratul, dar nu văd că sărăcia i-a împins pe cei mai mulţi să plece să lucreze în afara ţării, iar depopularea Moldovei va avea consecinţe negative”, a menționat vicepreşedintele liberal.
„Podul de flori e important ca simbol, dar trebuie să depăşim simbolistica şi să ne apucăm de treabă”
Ioan Balan susţine că Regiunea de Nord-Est are nevoie de un program de mari investiţii publice în special în ceea ce priveşte infrastructura rutieră şi conectarea ei cu reţeaua de autostrăzi din vestul Europei.
„Chiar discuţiile cu preşedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, care a fost la Suceava săptămâna trecută, au evidenţiat nevoia unei interconectări între Chişinău şi reţeaua de autostrăzi din vestul Europei care să treacă prin Iaşi şi Suceava”, a amintit Balan. Parlamentarul liberal a spus că încă o dată se confirmă necesitatea finanţării autostrăzii nordului Satu Mare-Suceava-Chişinău care se va lega la autostrada M3 din Ungaria. „Podul de flori e important ca simbol, dar trebuie să depăşim simbolistica şi să ne apucăm de treabă. Salutăm iniţiativa preşedintelui Republicii Moldova de a face parte din acest proiect pentru o autostradă Chişinău-Satu Mare. Această autostradă va scoate din izolare o zonă foarte mare, formată din nordul şi estul României, şi va genera creştere economică într-o perioadă scurtă de timp. O asemenea investiţie este benefică şi Republicii Moldova, dar şi românilor din nordul Bucovinei. Românii din Ucraina şi Republica Moldova vor fi mai aproape de Uniunea Europeană”, a spus Balan.
El consideră că este nevoie în politică de înţelepciune, dorinţă şi curaj prin asumarea unui proiect de această anvergură pe care liberalii şi-l asumă. „Nu poţi să vorbeşti de apropierea cu Republica Moldova fără să ai calea pe care să o faci. E nevoie de curaj, decizie şi consecvenţă. Ce am văzut la Guvernul Ponta sunt doar decizii, asumări prin demisie, lucruri care nu s-au întâmplat. Această autostradă nu e un capriciu nici al preşedintelui Nicolae Timofti, nici al liderilor politici şi administrativi din Republica Moldova şi din nordul şi nord-estul României, ci este o necesitate. E singura cale ce deschide această zonă geografică către vest, care înseamnă Europa, care înseamnă dezvoltare”, a spus Ioan Balan.
”Pentru PNL este o obligaţie asumarea ca prioritate a acestui proiect”
Vicepreşedintele liberal a menţionat că proiectul autostrăzii nordului este complementar proiectului autostrăzii Iaşi-Tg. Mureş şi că un program de investiţii în infrastructura rutieră în Regiunea de Nord-Est va genera creşterea economică a întregii zone. „Investiţiile în infrastructura rutieră vor oferi oportunităţi economice atât directe, în cadrul construcţiei autostrăzii, cât şi indirecte, prin crearea unei infrastructuri competitive pentru atragerea de noi investitori în zonă”, a subliniat liderul liberal.
Ioan Balan a explicat că autostrada nordului a fost inclusă în proiectele guvernamentale din 1996, când prin Legea 71/1996 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, una din autostrăzile prevăzute era Cluj-Napoca - Dej - Bistriţa - Suceava - Botoşani – Ştefăneşti, iar în anul 2006 Guvernul a propus un nou plan aprobat prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea I - Reţele de transport în care se propune autostrada Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireşu Mare – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava. Această autostradă este inclusă şi în Strategia pentru transport durabil a Guvernului României, pe perioada 2007-2013 şi 2020, 2030 în tabelul de concordanţă privind proiectele prioritare în domeniul rutier, identificate de România împreună cu Uniunea Europeană, care urmează a fi realizate până în anul 2015 şi în continuare.
„Din nefericire, actualul Guvern, aşa cum ne-am obişnuit, nu ţine cont de ceea ce s-a aprobat până acum şi a eliminat din priorităţile infrastructurii rutiere această autostradă care este necesară milioanelor de români din această zonă”, a declarat Ioan Balan, adăugând că ”pentru PNL este o obligaţie asumarea ca prioritate a acestui proiect”.
(15 iul 2015, 11:33:54
Pina acuma numai Flutur a avut curajul sa-i infrunte cu proiecte si sa se bata pentru implementarea lor!
Sud-istii n-au vrut si nu vor sa avem autostrazi prin Bucovina, au grija lor, sa fie numai la ei. Doar ei sa aiba peste tot autostrazi, constructii deosebite, peste tot acolo in Sudul tarii!
Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca deh, nu-s bani!
Moldova este lasata mereu in saracie pentru ca moldovenii sunt blegi si tac!