La nivelul judeţului Suceava există un deficit sever de teren forestier pentru acoperirea tuturor solicitărilor făcute în baza Legii 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist. O situaţie realizată de Oficiul Judeţean de Cadastru şi Publicitate Imobiliară care a procesat documentaţiile primite de la comisiile de inventariere constituite la nivelul primăriilor arată că rezerva de fond forestier este de 31.902,9784 hectare, în timp necesarul atinge 87.790,8451 hectare, asta însemnând cereri nesoluţionate, dar şi hotărâri judecătoreşti nepuse în aplicare. În concluzie rezultă un deficit de 55.887,8667 hectare de păduri la nivel de judeţ. În schimb la terenurile agricole ne confruntăm cu un excedent. Rezerva de teren arabil identificată în judeţul Suceava însumează 141.541,8182 hectare, în timp ce necesarul pentru restituire este de doar 37.718,9703 hectare, rezultând un excedent de 103.822,8479 hectare.
80 din cele 98 de comune au solicitat cofinanţare pentru inventarierea terenurilor retrocedabile
Situaţia realizată de Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nu include datele de la comunele Hânţeşti, Bălcăuţi şi Vultureşti, ale căror documentaţii se află încă în lucru. Raportul celor de la Cadastru menţionează că 80 din cele 98 de comune din judeţ au solicitat cofinanţare pentru activitatea de inventariere a terenurilor care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate. Cofinanţarea a fost acordată de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în cuantum fix de 6 lei pe hectar. În situaţia în care restituirea terenurilor agricole pe vechile amplasamente nu este posibilă, persoanelor îndreptăţite li se va atribui un teren pe un alt amplasament, în următoarea ordine: pe terenurile din rezerva comisiei locale de fond funciar, pe izlazul comunal, pe terenul proprietate publică, trecut în condiţiile legii în proprietatea privată a statului, sau pe terenul proprietate privată a statului, care a fost administrat pe raza unităţii administrativ-teritoriale de institute, staţiuni de cercetare şi alte instituţii publice, pe terenul proprietate publică, trecut în condiţiile legii în proprietatea privată a statului, sau pe terenul proprietate privată a statului, care a fost administrat de institute, staţiuni de cercetare şi instituţii publice pe raza localităţilor învecinate, aflate în acelaşi judeţ. Comisiile locale de fond funciar vor putea dispune de terenurile aflate în proprietatea publică numai după ce Agenţia Domeniilor Statului şi Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor vor demara procedurile legale necesare în vederea schimbării regimului juridic al terenurilor ce fac obiectul situaţiei centralizatoare, aflate în proprietatea publică a statului, şi trecerii acestora, în condiţiile legii, în proprietatea privată a statului pentru a fi afectate restituirii în natură sau, după caz, valorificării punctelor acordate potrivit legii nr. 165/2013.
(29 iun 2015, 16:02:40