Doi elevi suceveni au susţinut prima probă din cadrul evaluării naţionale a elevilor de clasa a VIII-a, respectiv proba scrisă la limba şi literatura română, în condiţii speciale.
Un elev al şcolii gimnaziale din Udeşti, diagnosticat cu oreion, a susţinut prima probă a examenului separat de restul colegilor, fiind însoţit în sala de clasă doar de doi supraveghetori. Totodată, un elev al Şcolii Gimnaziale “Petru Muşat” din Siret a suferit recent o intervenţie chirurgicală, acesta susţinând lucrarea la domiciliu, în prezenţa a doi supraveghetori şi a unui membru al comisiei şcolii.
În total, la nivelul judeţului Suceava, 7.044 de absolvenţi ai ciclului gimnazial au participat luni, 22 iunie, la proba de limba română a evaluării naţionale.
Insp. Mariana Drumea, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Suceava, a precizat că 100 dintre elevii înscrişi la evaluare au absentat de la examen.
Evaluarea naţională la clasa a VIII-a va continua astăzi, 23 iunie, cu proba la limba şi literatura maternă, şi miercuri, 24 iunie, cu proba de matematică. Rezultatele se vor afişa pe 26 iunie, până la ora 16.00, în intervalul 16.00-20.00 fiind aşteptate contestaţiile. Rezultatele finale, după contestaţii, vor fi publicate marţi, 30 iunie.
Elevii au avut de tratat basmul şi de povestit o întâmplare dintr-o zi de sărbătoare
Testarea de luni a avut o durată de două ore, timp în care elevii au avut de rezolvat subiecte structurate pe două mari cerinţe, fiecare cu mai multe subpuncte.
La primul subiect, elevii au primit un fragment din basmul „Lupul năzdrăvan şi Făt-Frumos”, cules de Petre Ispirescu, pe baza căruia trebuiau să rezolve cinci cerinţe: să dea antonime pentru cuvintele “frumoasă”, “bucurie”, “venea”, să explice rolul unei cratime, să formuleze două idei ale textului şi să explice semnificaţia unei secvenţe. De asemenea, pe baza aceluiaşi text, elevii de clasa a VIII-a aveau de redactat o compunere de 150-250 de cuvinte în care să argumenteze apartenenţa la specia basm a fragmentului dat spre analiză.
La subiectul al doilea, elevii au primit un text non-literar la prima vedere – articolul „E ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată”. Pe baza acestuia, elevilor le-a fost evaluată capacitatea de a înţelege un text şi le-au fost verificate cunoştinţele de gramatică. Ei au avut de analizat morfologic cuvintele “românească” şi “garderobă” şi sintactic cuvintele “patru”, "în" şi "se" şi “ia”. În plus, elevii au avut de identificat o propoziţie principală şi una secundară şi de alcătuit o frază care să conţină o propoziţie completivă indirectă introdusă prin pronumele relativ “care”. Pentru a doua compunere au avut ca temă prezentarea unei întâmplări petrecute într-o zi de sărbătoare.
Reacţii ale elevilor
La ieşirea din examen, adolescenţii au fost relaxaţi şi zâmbitori, declarându-se, în mare parte, mulţumiţi de cerinţele variantei extrase.
La Şcoala Gimnazială Nr. 3 Suceava, printre primii elevi care au părăsit sala de examen s-a numărat şi Andrei, acesta mărturisind: “A fost destul de uşor. Mai uşor decât ne aşteptam, basmul ca specie e destul de uşor de demonstrat şi nu mă aşteptam să ne dea asta. Credeam că va fi genul dramatic sau liric. La subiectul al doilea am ales Ajunul Crăciunului. Cred că o să iau între 9,60 şi 10. Vreau să merg la <Petru Rareş>, îmi trebuie medie mare”.
Colegul său Vlad a confirmat cele spuse de Andrei, menţionând că “a fost uşurel. Mi-am ales ziua de 1 Iunie, la subiectul al II-lea. Mă aştept să iau peste 9, 9,30, 9,50. Ne-a salvat basmul. Pentru liceu, prima mea opţiune este <Ştefan cel Mare>, apoi <Petru Rareş>”.
“Super. Mama a visat aseară că o să ne dea basmul. A fost pocită. Au fost uşoare cerinţele”, ne-a declarat încântat un alt elev care trece prin febra examenelor.