Minunea începerii lucrărilor de reparaţii de la Gara Iţcani nu a ţinut mai mult de câteva zile. Dacă spre finele lunii noiembrie a anului trecut Monitorul de Suceava scria despre primele lucrări începute de o firmă din Câmpulung Moldovenesc, la peronul staţiei, acum, aproape de jumătatea anului 2015, realitatea tristă este că nu s-a mai făcut nimic. Nici măcar lucrările la peron nu au fost finalizate, astfel că Gara Iţcani arată cel puţin la fel de rău ca anul trecut.
Situaţia roz care se întrevedea în luna noiembrie a anului trecut
Anul trecut, pe 20 noiembrie, când reporterii Monitorului de Suceava s-au deplasat la faţa locului, câţiva muncitori ai SC Compania de Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc lucrau la peron, partea dinspre linie a acestuia, care era foarte degradată, fiind îndepărtată. În afară de un capăt de peron, turnat atunci, în prag de iarnă, nu s-a mai făcut nimic.
Şeful de echipă al societăţii preciza atunci că refacerea peronului este prima etapă din amplele lucrări de reabilitare a Gării Iţcani.
Din 2015, firma urma să treacă la lucrări mult mai ample, de reparaţii, atât la exteriorul, cât şi la interiorul clădirii. Lucrările vizau reparaţii capitale, fără a se interveni în vreun fel la structura edificiului declarat monument istoric.
Reprezentantul SC Compania de Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc preciza că lucrările ar trebui terminate în doi ani de zile, funcţie şi de bugetul care va fi alocat pe parcursul lucrărilor.
Inclusiv CFR SA comunica oficial că, pentru ca Gara Iţcani să revină la un aspect onorabil, s-a alocat un buget de 1.200.000 de lei.
Motivele invocate de CFR pentru sistarea lucrărilor
Cum lucrările nu au mai fost reluate în 2015, Monitorul de Suceava a transmis o nouă solicitare către CFR SA, pentru a afla cauzele sistării lucrărilor.
Oana Brânzan, şef serviciu în cadrul CFR SA, a transmis că lucrările au fost sistate temporar. Cât despre motive, acestea par cel puţin hilare.
„Lucrările au fost suspendate temporar, până laemiterea certificatului de atestare a titlului de proprietate asupra terenurilor aferente imobilului CF, documentaţia fiind deja depusă la Ministerul Transporturilor, şi obţinerea autorizaţiei de construcţie”, se arată în răspunsul oficial. Nu putem să nu ne întrebăm cum de nu s-a gândit nimeni să obţină aceste documente esenţiale înainte de începerea lucrărilor şi dacă acestea sunt în realitate motivele sistării lucrărilor. La întrebarea reporterilor legată momentul în care vor fi reluate lucrările şi mai ales ce se va mai face efectiv în acest an, nu am primit vreun răspuns.
Călătorii au de străbătut un peron în şantier, cu un acoperiş în stare deplorabilă
Aşadar, cel puţin pe termen scurt, nu ne putem aştepta la prea multe veşti bune. Trist este şi că nu s-au finalizat măcar lucrările la peron. Asta în condiţiile în care, în lunile de vară, în Gara Iţcani ajung mai mulţi călători decât de obicei, pentru a se urca în trenul sezonier Suceava Nord-Mangalia.
Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. După 1990 nu s-a mai făcut aproape nimic. Aşa s-a ajuns ca Gara Iţcani să fie o ruină. Elocvent este şi faptul că acoperişul de la peron a fost la un pas de a se prăbuşi, fiind stabilizat temporar cu bârne din lemn.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii autro-ungare.
(19 iun 2015, 16:34:20