Drumul Naţional 18, care leagă Suceava de Maramureş prin comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba, pe care se circulă dezastruos de ani de zile, pare a fi uitat de autorităţi şi în acest an, la jumătatea lui 2015 licitaţia privind desemnarea unui constructor care să reabiliteze capital drumul nefiind încă finalizată. După o serie de lucrări de plombare efectuate anul trecut, porţiunea de aproximativ 40 de kilometri aflată pe raza judeţului Suceava este denivelată şi plină de cârpeli, dar cât de cât practicabilă pe raza comunei Ciocăneşti, în timp ce după centrul comunei Cârlibaba şi până la ieşirea spre Maramureş, drumul este într-o stare dezastruoasă.
13 kilometri de drum impracticabil. Priorităţile au fost altele
Gabriel Danciu, primarul comunei Cârlibaba, este exasperat de acest coşmar care nu se mai termină:
“Lucrările de plombare s-au început de la Iacobeni, s-a trecut prin comuna Ciocăneşti şi s-au oprit la Cârlibaba. Practic, sunt 13 kilometri de drum, până la limita cu Maramureşul, care sunt în stare dezastruoasă, pe anumite porţiuni drumul este pur şi simplu impracticabil. Ne aşteptam ca modernizarea DN 18 în această zonă să fie o prioritate, însă am aflat cu surprindere că licitaţiile au fost finalizate pentru alte tronsoane”.
Realitatea la zi din teren a fost surprinsă cât se poate de clar de un sucevean care circulă adesea pe acest drum şi a realizat mai multe fotografii relevante.
„Pe prima porţiune de după intersecţia cu Iacobeni plombele au rezistat, dar drumul e foarte denivelat şi departe de un nivel acceptabil. Restul porţiunii, spre Moisei, este însă un dezastru, efectiv şoferii îşi distrug maşinile pe acest drum”, a declarat Gabriel Talpalariu.
Surpriza neplăcută de la licitaţia organizată la începutul acestei luni
După cum a prezentat Monitorul de Suceava într-un material publicat la începutul lunii iunie, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a amânat luarea unei decizii cu privire la desemnarea câştigătorului licitaţiei pentru reabilitarea DN 18, pe raza judeţului Suceava.
Deşi anunţul de participare pentru atribuirea contractului de modernizare a DN 18 de la Iacobeni şi până la Moisei, în judeţul Maramureş, a fost publicat pe site-ul CNADNR încă de la finalul anului trecut, nici până în momentul de faţă această companie nu a luat o decizie cu privire la cine şi de când va lucra la acest drum.
CNADNR nu a desemnat constructorii decât pentru două porţiuni ale acestui drum naţional pe teritoriul judeţului Maramureş, respectiv Moisei – Borşa şi Borşa – Şesuri. În condiţiile în care suntem deja în luna iunie, 2015 este mai mult ca sigur încă un an pierdut în reabilitarea DN 18, care aduce mai mult a drum comunal decât a şosea naţională.
Istoria recentă a reabilitării pe hârtie a DN 18 şi a unor lucrări de reperaţii întrerupte
Reamintim că DN 18 a intrat într-un program de modernizare cu finanţarea teoretic asigurată încă din anul 2011, iar pe tronsonul Moisei – Iacobeni, de 89 de kilometri, lucrările au fost atribuite companiei israeliene Shapir. Această firmă avea ca termen de finalizare a lucrărilor data de 31 august 2013. Contractul cu Shapir, în valoare de 81 de milioane de euro, a fost însă reziliat în mai 2014, pentru că nu s-au executat lucrările. După rezilierea contractului, CNANDR a alocat bani din bugetul propriu pentru realizarea unor lucrări de reparaţii, care au fost efectuate la finalul anului trecut de compania suceveană SUCT. Acestea nu au mai ajuns însă până la limita cu judeţul Maramureş, exact pe porţiunea care era cea mai dezastruoasă.
(12 iun 2015, 12:54:07