Zece copii cu autism de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava, însoţiţi de şase părinţi şi trei cadre didactice, prof. Gabriela Neofet, prof. Florinela Cuconu şi prof. Marius Enica, au participat, la sfârşitul săptămânii trecute, la o excursie şcolară pe traseul Suceava – Rădăuţi. Obiectivele turistice vizitate de copiii cu autism au fost Mănăstirea Bogdana, Grădina Zoologică din Rădăuţi, Muzeul de Etnografie Rădăuţi, Hanul Voievozilor Horodnic de Sus, Mănăstirea „Intrarea Maicii Domnului în Biserică” Rădăuţi.
Excursia a fost sponsorizată de familia Dumitru şi Liliana Gramadă, familie care a sponsorizat şi alte activităţi desfăşurate de-a lungul anului şcolar la CSEI Suceava. Directoarea CSEI Suceava, prof. Camelia Darie, ne-a spus că „scopul excursiei a fost în primul rând socializarea, fiind vorba de copii autişti, formarea unui comportament pozitiv faţă de mediul înconjurător, cultivarea sentimentelor de dragoste pentru animale, formarea unor deprinderi de integrare în structura unui grup, relaţionare şi acceptare”.
La Grădina Zoologică din Rădăuţi elevii au admirat lei şi tigri, cai şi ponei, vulpi, urşi, lame, lebede, dar şi maimuţe. Însoţiţi de părinţi şi profesori, elevii s-au închinat la Mănăstirea Bogdana şi la Mănăstirea ”Intrarea Maicii Domnului în Biserică”, unde au fost întâmpinaţi de gazde cu dulciuri. Vizita la Muzeul de Etnografie din Rădăuţi le-a îmbogăţit cunoştinţele despre ocupaţiile tradiţionale, portul popular din nordul României, sculpturile din lemn, obiectele de ceramică neagră de Marginea şi ceramica tip Kuty. Muzeul deţine, de asemenea, impresionante colecţii de cărţi vechi şi manuscrise, picturi, icoane şi ouă încondeiate.
Ultimul popas al elevilor de la CSEI Suceava a fost la Hanul Voievozilor, situat la ieşirea din localitatea Horodnic de Sus. Familia Adrian şi Lia Popescu i-a întâmpinat pe copii, conducându-i prin parcul amenajat în apropierea hanului. După cum ne-au spus profesorii care i-au însoţit pe copii, „elevii autişti, pentru a exersa socializarea, autonomia şi prietenia, au nevoie să ajungă în mijlocul naturii, să se integreze în cadrul activităţilor desfăşurate în aer liber”. Directoarea Camelia Darie a adăugat că „excursia, mai ales pentru copiii cu autism, reprezintă o adevărată lecţie de socializare, deoarece contribuie la creşterea gradului de autonomie, copiii având parte de o stimulare senzorială complexă, într-un mediu complet diferit de cel artificial, creat în cadrul terapiei cognitive-comportamentale.”