Doi elevi ai Colegiului Naţional „Petru Rareş” Suceava au câştigat premiul al II-lea şi medalie de argint la cea de-a VII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale a Proiectelor de Mediu INESPO 2015, competiţie ce s-a desfăşurat în perioada 31 mai – 5 iunie şi care a reunit tineri din 47 de ţări.
INESPO 2015, cunoscut şi sub numele de Olimpiada de Ecologie, a avut loc la Amsterdam, Olanda.
România a fost reprezentată de două echipaje, proiectul intitulat "Dimensiunea socială a atenţiei exprimată prin mesajele interferenţiale", propus de elevii suceveni Alexandra Manciu şi Șerban Ștefan Șlincu, fiind apreciat de juriu ca având o complexitate majoră şi o importantă componentă inovativă.
Tinerii, elevi în clasa a X-a la specializarea matematică-informatică, bilingv engleză, au început să lucreze la acest proiect în urmă cu un an, fiind îndrumaţi de prof. Anca Greculeac.
La competiţia din Olanda, liceenii şi-au susţinut proiectele în cadrul unei expoziții cu public, având la dispoziție un stand propriu de prezentare. Aceștia au trebuit să fie în măsură să prezinte, să explice și să argumenteze proiectul lor pentru fiecare membru al juriului de specialitate.
Competiţia din Olanda reunește, începând din anul 2010, peste 40 de țări participante și are drept scop implicarea elevilor în problemele importante legate de educația pentru mediu a tinerei generații. Totodată, evenimentul vizează să-i evidenţieze pe elevii care au idei și soluții ce pot rezolva problemele legate de mediu.
Liceenii suceveni s-au calificat la INESPO (International Environmental & Sustainability Project Olympiad) în urma rezultatelor lor de la Concursul Naţional de Ştiinţă şi Tehnologie „RoSEF”, care a avut loc în urmă cu un an.
Proiectul liceenilor
Proiectul „Dimensiunea socială a atenţiei exprimată prin mesajele interferenţiale” implică un an de cercetări, studii interdisciplinare (biologie, psihologie, informatică şi fizică), ipoteze şi experimente realizate de cei doi elevi. Proiectul vizează, în final, creşterea capacităţii de învăţare, de asimilare conştientă de informaţii noi.
Pentru a-şi duce la îndeplinire obiectivul, elevii au urmărit cum afectează mesajele auditive (mesajele interferenţiale, distructive sau constructive) nivelul de atenţie al unor elevi, subiecţii studiului fiind aleşi din rândul colegilor lor. Ulterior, tinerii au venit şi cu propuneri pentru îmbunătăţirea nivelului de atenţie şi a performanţei elevilor la şcoală.
Trei grupe a câte 28 de elevi voluntari, de 16 şi 17 ani, au făcut parte din experimentul realizat de Alexandra Manciu şi Șerban Ștefan Șlincu, experiment ce a luat forma unui joc.
„Am programat un joc gen <Spânzurătoarea>, structurat pe patru niveluri. În tot acest timp, subiecţii avea căşti, de unde li se transmiteau mesaje, diferite în fiecare cască. La primul nivel, subiecţii rezolvau <spânzurătoarea> fără a asculta nimic la căşti. La al II-lea nivel, li se transmiteau mesaje perturbatoare, diverse cuvinte, dar nici unul dintre ele nu reprezenta soluţia jocului. La al III-lea nivel, ca exemplu de interferenţă distructivă, dintre cele două mesaje ascultate simultan în căşti unul reprezenta soluţia şi unul era perturbator, iar la ultimul nivel, ca interferenţă constructivă, din când în când se auzea în ambele căşti soluţia la joc”, au spus tinerii.
Aceştia au studiat cum reacţionează elevii în funcţie de aceste interferenţe, subiecţii trecând şi de o testare psihologică JR Stroop 1935 pentru a li se realiza un profil cât mai complet şi pentru a identifica influenţa anumitor factori asupra atenţiei.
Prof. Anca Greculeac a afirmat: „Sunt extrem de bucuroasă de acest rezultat prin care probăm că premiul de anul trecut nu a fost un accident. Ei sunt în clasa a X-a, fenomenul de interferenţă încă nu l-au studiat la şcoală, urmează la anul. Sunt autodidacţi, iar capacitatea lor de efort a fost una extraordinară. Au reuşit doar cu partea de soft să obţină acest rezultat. A contat şi calitatea limbii engleze, au o fineţe a comunicării specială. Toate lucrurile astea au coroborat şi au convers către rezultat. Totodată, sunt bucuroasă că ai lor colegi au acceptat cu bucurie să fie voluntari în acest experiment”. Aceasta a mai menţionat că elevii au fost sprijiniţi de psih. Raluca Bădeliţă, prof. Ramona Morar şi universitarul sucevean Dan Milici, acesta din urmă însoţindu-i în Olanda.
Argint şi în 2014
Anul trecut, Vlad Pavel şi Ionatan Lavric, elevi în clasa a XII-a la Colegiul „Petru Rareş” Suceava, au câştigat medalia de argint la INESPO 2014 Olanda. Elevii au participat la olimpiadă cu un sistem de monitorizare în timp real a securităţii unei clădiri.
„Real Time Home Security Alert System” include elemente de soft și hard, asamblate într-un kit capabil să realizeze alertarea de incendiu încă din faza I a acestuia.