Zeci de piloţi profesionişti din toată ţara s-au adunat în perioada 4 - 7 iunie la Vatra Dornei pentru a participa la prima ediţie a competiţiei de off-road Cupa „Dorna Challenge”. Competiţia a fost inclusă în calendarul “100Tracks”, un campionat european de automobilism ce îmbină abilităţile de pilotaj cu navigaţia şi orientarea în teren accidentat, urmărind un traseu prestabilit în format GPS (Master Track). Campionatul European "100Tracks" se desfăşoară sub egida ACR şi FIA, fiind o combinaţie inedită, în premieră pentru România, între competiţiile de 4x4 şi rally raid, aduce motorsportul 4x4 în era mobilităţii şi transformă acest sport într-un spectacol digital. Partenerul principal al "100Tracks" este Discovery Channel.
„Este un format nou de competiţie în România, bine agreat de competitori. Competiţia am organizat-o împreună cu iubitorii acestui sport din Vatra Dornei cu scopul de a promova această zonă splendidă cu un potenţial enorm pentru off-road. La Vatra Dornei nu s-a dorit să se aducă un număr foarte mare de maşini, fiind prima competiţie oficială organizată în zonă. Trebuie să te obişnuieşti cu autorităţile, cu terenul, cu avizele, să ştim foarte bine ce putem face şi pe unde ne este permis să facem. Autorităţile locale au sprijinit foarte mult organizarea acestei competiţii. Concurenţii sunt majoritari din zona Moldovei, dar şi din alte regiuni ale ţării. Fiind o competiţie foarte aproape de o etapă de campionat, maşinile care participă la campionat din străinătate nu au putut să ajungă. În practica noastră traseul de la Vatra Dornei îl putem încadra într-o categorie ridicată ca dificultate, fiind relieful de aşa natură. Sperăm ca anul viitor să putem organiza o etapă de campionat la Vatra Dornei”, ne-a declarat Liviu Iernean, reprezentantul Federaţiei Române de Automobilism Sportiv şi reprezentant "100Tracks".
Trasee dificile pe 110 kilometri
După ce joi a avut loc verificarea tehnică a maşinilor şi montarea balizelor GPS (un alt dispozitiv decât cel folosit de echipaj pentru navigaţia în traseu) care urmăreşte şi înregistrează deplasarea maşinii şi care transmite informaţii pentru vizitatorii site-ului www.100tracks.net şi pentru arbitrii care monitorizează cursa şi sunt imagini live de la bordul maşinilor, vineri, în cea de-a doua zi de Cupă Dorna Challenge, la ora 10,00 s-a dat startul grupei SOFT. La start, pentru fiecare echipaj s-a făcut verificarea roadbook-ului, s-a acordat avizul pentru plecarea pe traseu, iar după semnalul prezentatorului, Doru Bighiu, se pornea cronometrul şi maşina putea pleca.
Cei mai buni 19 piloţi au scos în evidenţă, pe un parcurs de peste 110 km, abilităţile de a conduce pe trasee extrem de dificile, dar şi modernizările aduse la maşinile de serie, pregătite special pentru astfel de drumuri.
Competiție fără alterarea mediului
Vineri, în prima zi de concurs a fost ales un traseu mai dificil, de 60 de kilometri, motiv pentru care câteva maşini nu au mai putut relua cursa sâmbătă. Chiar de la început cursa s-a dovedit a fi una dificilă, o parte dintre concurenţi greşind virajele sau apreciind greşit distanţele dintre diferite puncte de pe GPS, ocazie cu care au fost depăşiţi de alte vehicule care erau aproape, dar la care experienţa în "100Tracks" a copilotului şi-a spus cuvântul.
Traseul dintre punctele de control 016 şi 017, o buclă, a fost cea mai grea parte de după start. Trei maşini au rămas blocate preţ de câteva minute pe o porţiune de urcare abruptă, fiind o oportunitate pentru cei cu maşini mai puternice şi echipate mai bine să câştige timpi buni. După punctul de control 032, şoferii au fost nevoiţi să folosească troliile pentru a ieşi dintr-o baltă de noroi. Pentru că regulamentul cursei prevede să nu fie alterat mediul, copiloţii nu au voie să agaţe şufa troliului de copaci, motiv pentru care scoaterea unei maşini din terenul mlăştinos devine o misiune foarte dificilă, în care sunt cooptate şi alte echipaje pentru a se tracta unul pe celălalt şi cursa nu mai este una de “care pe care”.
După mai bine de 5 ore de traseu, la ora 15 şi 11 minute, primul echipaj a ajuns la finish, iar altele au ajuns mult mai târziu din cauza problemelor tehnice la direcţie sau la sistemul de rulaj. A fost o cursă în care puţinii spectatori care au avut curajul să ajungă în cele mai spectaculoase zone de pe traseu au avut ce vedea. Să umfli anvelopa unei maşini de teren cu un compresor existent în toate magazinele de piese e ceva rar, dar să dai foc la cauciuc intenţionat, după ce pui benzină pe interiorul jantei, pentru ca acesta să se monteze singur pe jantă, nu poţi vedea decât în filme sau în astfel de curse. Tot aici poţi vedea cum piloţii îndepărtează capota motorului pentru o răcire mai bună, cum schimbă un rulment spart în mai puţin de o oră şi alte trucuri pentru repararea rapidă a maşinii, dar nerecomandate pentru maşinile care circulă pe drumurile publice.
La finalul primei zile de concurs primele trei poziţii de concurs au fost ocupate de Vasile Mircea (pilot) şi Alexandru – Florin Coruga (copilot), urmaţi de Pavel Alin Mujdei (pilot) şi Cătălin Moldovan (copilot) la o diferenţă de o oră şi 20 de minute şi Cristian Cravet (pilot) şi Cristina Micu (copilot).
Fără paradă, dar cu surprize
Ziua de sâmbătă a început cu o veste proastă pentru dornenii veniţi în număr mare în centrul staţiunii pentru a asista la parada maşinilor de concurs. Parada nu s-a mai ţinut, motivaţia celor care trebuia să-şi dea avizul fiind participarea maşinilor neînscrise în circulaţie şi care nu au dreptul de a circula pe drumurile publice.
Atmosfera a devenit pozitivă la izvorul Bizom, din capătul străzii Negreşti, acolo unde echipajele s-au aliniat pentru a pleca din nou pe traseu. Un traseu considerat mai uşor, dar care a creat probleme echipajelor din cauza defecţiunilor tehnice şi a dejanţărilor anvelopelor. Primii care abandonează definitiv cursa sunt câştigătorii zilei de vineri, bistriţenii Vasile Mircea şi Alexandru – Florin Coruga, maşina lor cu numărul de concurs 007 ieşind din competiţie după ce axul de la bara de direcţie s-a rupt, cedând şi caseta de direcţie, care nu a mai putut fi remediată. Imobilizarea maşinii bistriţenilor a făcut ca cinci maşini să rămână blocate în spatele lor, fiind necesare câteva zeci de minute până când acestea au reluat cursa.
Proba specială a adunat mulți spectatori
Proba specială, care a avut loc pe un traseu creat în apropiere de start, a adunat, pe lângă localnici, şi turiştii aflaţi în oraşul staţiune. Considerat de unii „Pe aici nu se trece”, traseul probei speciale a solicitat la maxim capacitatea tehnică a maşinii, dar toţi piloţii ajutaţi de copiloţi şi în unele zone şi de oficialii competiţiei au ajuns la finish, chiar dacă, după această probă, vor fi nevoiţi să facă investiţii serioase pentru a repara maşinile.
Proba specială s-a desfăşurat pe o porţiune de teren delimitată prin bandă cu porţi şi a avut un grad de dificultate mult mai ridicat decât cel întâlnit pe traseu.
Proba a fost una de scurtă durată, dar foarte tehnică şi spectaculoasă, pentru calculul punctajelor unitatea de timp etalon fiind secunda. În cea de-a doua zi a competiţiei, câştigători au fost Cristian Cravet (pilot) şi Cristina Micu (copilot) care au terminat cursa în aproape 4 ore. Alexandru Albu (pilot) şi Narcisa Albu (copilot) au terminat cursa pe lcoul II, în timp ce pe locul III s-au clasat Pavel Alin Mujdei (pilot) şi Cătălin Moldovan (copilot).
Sergiu Rusu, directorul competiţiei, ne-a declarat: „Competiţia Cupa <Dorna Challenge> este organizată în cadrul Campionatului <100Tracks>. Vrem să facem o tradiţie din această competiţie, de anul viitor să devină etapă de campionat naţional, şi astfel vom aduna mai mulţi participanţi. Pentru prima ediţie a ieşit foarte bine, traseele sunt foarte frumoase, de dificultate medie spre ridicat şi sunt pentru Clasa Soft. De anul viitor, organizând etapă, vom avea participanţi şi trasee şi pentru clasa hard.
Un astfel de concurs presupune cheltuieli destul de mari, dar am reuşit să îl ducem la bun sfârşit cu ajutorul sponsorilor, cărora le mulţumesc. O astfel de competiţie este binevenită pentru zona Dornelor, avem infrastructura necesară fiind foarte multe drumuri neexploatate prin păduri şi Bucovina este încă frumoasă şi poate deveni mai frumoasă dacă stopăm exploatările forestiere. În urma exploatărilor au rămas numeroase drumuri prin păduri pe care, cu acordul Romsilva, le folosim pentru a ne face traseele pentru competiţie. În calitate de competitor, dar fiind organizator, în competiţie sunt ultima maşină care face traseul”.