Cele mai mari şanse pentru a fi detaşat, în condiţiile Legii funcţionarilor publici, la Primăria Rădăuţi pentru a exercita atribuţiile de secretar al municipiului şi a gestiona funcţionarea instituţiei le are secretarul comunei Frătăuţii Noi, Marinel Sofronie. Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, ne-a declarat, ieri, că a analizat mai multe variante şi cea optimă i se pare aceasta. Potrivit lui Harasim, Marinel Sofronie îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime, este membru în Comisia de disciplină a secretarilor din cadrul Instituţiei Prefectului şi, în plus, îşi şi doreşte acest lucru. Alte variante au mai fost şeful Corpului de control al Prefecturii, Gheorghe Cotin, şi Claudia Nistor, jurist în aceeaşi instituţie.
Harasim a afirmat că îi va solicita primarului din Frătăuţii Noi acordul pentru detaşarea secretarului, iar în cursul zilei de azi va semna ordinul pentru Marinel Sofronie.
Singura problemă este că Sofronie participă astăzi la concursul organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pentru ocuparea funcţiei de secretar al municipiului Rădăuţi, alături de alţi patru candidaţi. În varianta în care el va fi cel care va câştiga, se va ajunge în acelaşi punct din care s-a plecat pentru că dispoziţia de numire a secretarului municipiului va trebui semnată de persoana care este numită prin ordin de prefect pentru a gestiona primăria, or Marinel Sofronie nu-şi va putea semna singur numirea.
Soluţie pentru astăzi, mâine vom vedea
Întrebat despre această posibilă situaţie, prefectul Harasim a răspuns că deocamdată nu există nici un act normativ care să împiedice detaşarea lui Marinel Sofronie, chiar dacă acesta este şi candidat, iar dacă el va câştiga concursul, se va găsi atunci soluţia legală pentru numire.
Ordinul de detaşare a secretarului comunei Frătăuţii Noi la Primăria Rădăuţi, pentru a exercita atribuţiile de secretar, va fi semnat astăzi de prefect, iar marţi Marinel Sofronie îşi va prelua atribuţiile oficial.
Acest lucru este posibil în urma modificării Legii administraţiei publice locale, printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată de guvern miercuri, 27 mai a.c..
Prin această OUG se instituie un mecanism temporar care să asigure gestionarea intereselor comunităţilor locale în situaţiile de „vid de putere”, apărute ca urmare a dizolvării autorităţii deliberative şi imposibilităţii concomitente de exercitare a atribuţiilor de către autoritatea executivă. Este situaţia municipiului Rădăuţi, unde mandatul de primar a fost suspendat până la încetarea arestării preventive şi, ulterior, a arestării la domiciliu, Consiliul Local a fost dizolvat prin hotărâre judecătorească, nemaiavând, astfel, nici viceprimar, iar funcţia publică de secretar al municipiului este vacantă.
Guvernul a stabilit că, în situaţia excepţională în care primarul se află în imposibilitatea exercităţii atribuţiilor, iar funcţia de secretar al unităţii administrativ-teritoriale este vacantă, prefectul numeşte, prin ordin, o persoană, prin detaşare, în condiţiile Legii funcţionarilor publici, care să exercite atribuţiile de secretar al localităţii respective. Prefectul judeţului Suceava, Constantin Harasim, urmează să facă această numire la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, persoana respectivă urmând să rezolve problemele curente ale municipiului şi să îndeplinească şi funcţia de ordonator principal de credite pentru activităţi curente până la ocuparea funcţiei publice de conducere de secretar, conform legislaţiei privind funcţia publică şi funcţionarii publici.
După ce câştigătorul concursului pentru ocuparea funcţiei de secretar al municipiului Rădăuţi, care are loc astăzi la Bucureşti, va primi decizia de numire, semnată de persoana detaşată temporar de prefect, la conducerea Primăriei Rădăuţi va rămâne doar secretarul. Acesta nu va putea rezolva însă şi problemele de urbanism ale oraşului, respectiv emiterea de autorizaţii de construcţie şi certificate de urbanism.