Curtea de Apel Braşov a dat, la finele săptămânii trecute, o condamnare finală în cazul unuia dintre inculpaţii din Suceava judecaţi pentru luare de mită şi abuz în serviciu în dosarul de corupţie în rândul personalului de control din trenurile CFR, un amplu dosar instrumentat încă din 2012 sub coordonarea procurorilor braşoveni.
Constantin Ciubotaru, conductor de tren, a fost condamnat definitiv la 2 ani şi 8 luni de închisoare, pedeapsa fiind suspendată sub supraveghere pe durata unui termen de încercare de trei ani de zile. Iniţial, Tribunalul Braşov stabilise o pedeapsă de 2 ani şi 11 luni de închisoare, tot suspendată sub supraveghere.
Restricţiile şi obligaţiile impuse odată cu suspendarea executării pedepsei
Inculpatului i s-au impus mai multe restricţii şi obligaţii. Cea mai importantă restricţie este interdicţia de a-şi exercita profesia de conductor de tren pe o perioadă de 3 ani de zile. La capitolul obligaţii, inculpatul va trebui să presteze o muncă neremunerată în folosul comunităţii, pe o perioadă de 60 de zile, în cadrul unei instituţii ce va fi stabilită de Serviciul de Probaţiune de pe lângă Tribunalul Suceava. Alte obligaţii impuse lui Ciubotaru sunt: să se prezinte la serviciul de probaţiune în raza căruia domiciliază, la datele fixate de acesta, să primească vizitele consilierului de probaţiune desemnat cu supravegherea sau să anunţe, în prealabil, schimbarea locuinţei şi orice deplasare care depăşeşte cinci zile, să comunice schimbarea locului de muncă, să comunice informaţii şi documente de natură a permite controlul mijloacelor sale de existenţă.
Un aspect important de amintit este că sentinţa stabilită de judecători vizează probarea a patru fapte de „luare de mită”, cu un prejudiciu total de doar 40 de lei, sumă care îi va fi confiscată inculpatului.
Alte dosare care vizează inculpaţi din Suceava sunt aproape de a fi finalizate
Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Braşov au o listă de 20 de inculpaţi pentru luare de mită din Suceava, în dosarul care a vizat în total peste o sută de şefi de tren şi conductori din ţară. O parte din cei 20 sunt deja trimişi în judecată, procesele fiind pe rolul Tribunalului Braşov. Câţiva dintre cei judecaţi au fost deja condamnaţi de prima instanţă, Tribunalul Braşov. Pedepsele sunt asemănătoare. De exemplu, un alt conductor de tren din Suceava, Mihaela Antonela Miculeac, a fost condamnat la 2 ani şi 6 luni închisoare, pedeapsa fiind de asemenea suspendată sub supraveghere. Şi în acest caz inculpatei i s-au impus 60 de zile de muncă în folosul comunităţii şi i s-a interzis dreptul de a exercita funcţia de conductor de tren pe o perioadă de doi ani de zile. În cazul ei pedeapsa nu este încă definitivă.
Un dosar care a înaintat anevoios şi care are mulţi contestatari din cauza prejudiciilor mici
Acest dosar de corupţie, demarat în 2012 şi care a înaintat foarte greu în faza de urmărire penală, s-a bazat pe numeroase acţiuni în flagrant, inculpaţii luând bani în tren de la poliţişti sub acoperire. Acest dosar a avut şi mulţi contestatari, care au considerat ridicole sumele pentru care o parte din naşii şi conductorii de tern au fost puşi sub acuzare. În cele din urmă, procurorii au finalizat însă dosarele cu trimiterea în judecată a multor inculpaţi, iar pedepsele aplicate au confirmat acuzaţiile formulate de aceştia.