Vuiet de motoare, scrâşnet de roţi pe asfaltul fierbinte, nori de fum, acrobaţii auto şi multă adrenalină, de asta au avut parte mii de suceveni în cele două zile ale Campionatului Naţional de Drift, a cărui primă etapă s-a ţinut la Suceava, în zilele de 23 şi 24 mai.
Piloţi veniţi din toată ţara au încins pista amenajată în parcarea Shopping City Suceava, demonstrându-şi calităţile de drifteri în faţa unui public pe care l-au lăsat adeseori cu gura căscată de uimire prin manevrele lor îndrăzneţe, executate cu o precizie uimitoare şi cu multă siguranţă de sine.
Ziua de sâmbătă a fost dedicată antrenamentelor, şoferii având ocazia să se familiarizeze cu traseul, cu scopul de a avea o evoluţie cât mai bună în ziua de concurs. Prezenţa lor a atras o mulţime de oameni în parcarea SCS, unde au putut fi admirate atât maşinile celor 23 de competitori, special modificate pentru acest sport spectaculos, dintre care unele de peste 500 de CP, cât şi expoziţia de maşini tunate, printre care „roiau” frumoase animatoare. Printre exponate s-a remarcat îndeosebi prezenţa unui Shelby Mustang desprins parcă din filmele cu Batman, în rol de Batmobil, al preşedintelui Federaţiei Române de Drift, Gabi Onofrei, dar şi Audiul de un roşu aprins, cu geamuri albastre, al unui sucevean din Rădăuţi.
Duminică s-a dat lupta pentru titlul de campion, concurenţii intrând în cursă când singuri, când în tandem, pentru a parcurge circuitul nu doar în viteză, ci şi cât mai spectaculos, dar, în acelaşi timp, fără greşeli.
Nu e de mirare că, de dimineaţa şi până spre seară, spectacolul auto extrem a fost savurat de cei mari şi cei mici deopotrivă, de femei şi de bărbaţi, pista de concurs fiind tot timpul înconjurată de mii de ochi curioşi, în ciuda valurilor de praf, fum sau pulbere din stingătoarele de incendii.
Cei care au vrut să trăiască fiorii vitezei în postura de pasageri în bolizii de drift au avut această ocazie în cadrul programului de taxi drift.
Trei maşini scoase din competiţie înainte de calificări
Chiar dacă toţi piloţii au dat dovadă de o pregătire temeinică, necesară pentru un astfel de sport care implică şi un grad de periculozitate, factorul non-uman s-a dovedit „veriga slabă”.
Trei dintre concurenţi, dintre care doi suceveni, nu au mai putut intra la calificări, apoi în finală, din cauza problemelor apărute la maşinile cu care s-au înscris în competiţie.
„Este motosport, e şi normal să mai cedeze materialele. Sunt maşini modificate la maxim, automat mai sunt şi piese care cedează. S-a încercat remedierea lor, dar, din păcate, pentru trei dintre ele nu s-a reuşit”, a explicat Răzvan Frăţianu, campion naţional şi european la drift, căruia i se datorează organizarea de competiţii de drift la Suceava.
„Sucevenii noştri s-au descurcat foarte bine. Din nefericire, unul dintre ei, Andrei Troaşe, se numără printre cei pe care maşina i-a lăsat pe margine – din cauza unui diferenţial şi a unei planetare rupte. I-a fost înlocuită o planetară, a reintrat în concurs, dar a cedat iar planetara, încât nu mai poate concura. Al doilea concurent rămas fără maşină este tot un sucevean, Florin Olenici, debutant. Am fi vrut cu mare drag să intre la etapa aceasta, care ar fi fost prima din viaţa lui, doar că maşinii i-a cedat ambreiajul şi nu a mai putut fi refăcută”, a adăugat Răzvan Frăţianu, care şi-a asumat şi rolul de prezentator al competiţiei, în perioadele în care nu s-a aflat la volan.
Aceeaşi problemă, cu ambreiajul, a avut-o şi unul dintre piloţii din Iaşi, Costi Comănescu.
Pe circuit au mai putut fi admiraţi și alți piloţi suceveni - Bogdan Pădurariu cu un Audi Urquattro de 550 CP, convertit la tracțiune spate, şi Mihai Maxim – BMW E36 2,5 Turbo de 400 CP.
Obstacole depăşite de ambiţie
Bogdan Pădurariu este din Câmpulung Moldovenesc şi participă la astfel de competiţii, pentru al cincilea an consecutiv, cu un autoturism care nu se numără printre cele favorabile driftului, dar pe care l-a modificat singur, până a obţinut o maşină cu care face figură frumoasă în concursuri.
„Am ales această maşină pentru că nu am avut bani pentru a începe un proiect cu un BMW, Nissan sau ce se mai poartă în sportul acesta. Am renunţat la tracţiunea integrală şi aşa am început să fac drift. Maşina am dezvoltat-o în ultimii cinci ani. An de an a suferit modificări, şi la putere, şi la suspensii, iar în ultima iarnă am lucrat doar la aspectul exterior. Chiar şi aşa, costurile nu sunt deloc neglijabile. Se adună foarte mulţi bani investiţi în maşină, nici nu vreau să mai fac un calcul”, a spus Bogdan Pădurariu, care, dacă ar fi să o ia de la capăt, tot de acest sport s-ar ocupa, doar că ar şti cum să fie mai eficient în modificarea şi dotarea maşinii.
Cum şi costurile de participare la asemenea competiţii sunt destul de mari, fără ajutorul sponsorilor nu ar putea fi prezent la asemenea manifestări. Prezenţa sa în competiţie se datorează şi celui care l-a iniţiat în drifting, „veteranul” Răzvan Frăţianu, membru fondator al Federaţiei Române de Drift.
Peste 20.000 de suceveni au urmărit Campionatului Național de Drift
Competiţia naţională de la Suceava s-a bucurat de prezenţa unui alt pilot consacrat din România, vicecampionul naţional Sorin Ene, apreciat de public la fiecare din intrările sale pe pistă.
Prima etapă a Campionatului Național de Drift - Toyota Suceava Drift Series s-a dovedit a fi un eveniment apreciat de o mulţime de suceveni, care au venit cu mic cu mare să vadă evoluţia piloţilor de drift, să îi încurajeze, să-i răsplătească cu aplauze, de fiecare dată când aceştia au făcut manevre spectaculoase, soldate adeseori cu nori de fum şi miros de cauciuc topit.
Un sport „lunecos” şi zgomotos, dar impresionant
Curse spectaculoase, întoarceri zgomotoase, cu scrâşnet de roţi şi fum, manevre uimitoare şi demonstraţii uluitoare de precizie, sânge rece şi abilitate în manevrarea maşinii, aşa poate fi descris pe scurt driftingul, un nou sport motorizat, originar din Japonia, dar care în scurt timp a atras sute de milioane de fani în toată lumea. Driftingul înseamnă să parcurgi un circuit stabilit fără să mergi drept, ci numai pe o parte şi pe alta a axului drumului, cu acele spectaculoase “alunecări” ale maşinii care şi dau numele sportului.
Câştigătorii Primei etape a Campionatului Național de Drift - Toyota Suceava Drift Series
După o „luptă” aprigă pe traseu, între doi veterani ai driftului din România, au fost desemnaţi câştigătorii Campionatului Naţional de Drift, etapa 1, de la Shopping City Suceava:
Sorin Ene, Bucureşti – Locul I
Fondatorul primei şcoli de Drift din România și pilot profesionist de drift, Sorin Ene a mărturisit că s-a simţit extraordinar pe parcursul competiţiei, mai ales că a putut concura alături de doi dintre elevii săi, doi tineri extrem de talentaţi.
Răzvan Frăţianu, Suceava – Locul II
Pilotul sucevean și-a dovedit încă o dată măiestria pe circuitul de competiție în fața publicului foarte numeros prezent la finala din parcarea SCS. Răzvan Frățianu reprezintă de fiecare dată cu succes Suceava în competiţiile de drift naţionale şi internaţionale și are la activ titlul de campion naţional în 2011 și un titlu de vicecampion naţional în 2012.
Ciprian Croitoru, Botoşani – Locul III
Vlad Stănescu, Bucureşti – Locul IV
Arbitri: Gabi Imre, Braşov, cu sprijinul lui Andrei Troaşe din Suceava şi al lui Gabriel Onofrei din Braşov.
Au primit diplome de participare toţi concurenţii, dar şi cei care s-au implicat în organizarea evenimentului şi au făcut posibilă prezenţa campionatului naţional de drift şi anul acest la Suceava: Shopping City Suceava şi Toyota Suceava, Audio Class Drift Team, Global prin Depozitul de Folie şi Parbriz Center.