Începând de astăzi, timp de cinci zile, pe străzile Sucevei circulă un autobuz electric produs în Cehia, care a fost pus gratuit la dispoziţia societăţii de transport public local de o firmă din Bucureşti, Anadolu Automobile.
Călătoriile cu acest autobuz, care circulă pe rutele TPL, sunt gratuite, astfel încât în acesta nu mai este necesară prezenţa casierului, care să dea bilete ori să verifice abonamentele.
Începând de miercuri dimineaţa, de la ora 07.00, autobuzul electric marca SOR va pleca de la Gara Burdujeni, urmând să circule pe linia 2.
„Deocamdată vom asigura transportul călătorilor pe linia 2, iar dacă vom considera necesar, este posibil să îl testăm şi pe alte rute”, a spus directorul TPL, Darie Romaniuc, care s-a arătat mulţumit de modul în care este construit autovehiculul şi de specificaţiile tehnice.
Sucevenii pot călători gratuit cu autobuzul electric prin Suceava până pe 25 mai inclusiv.
Încărcare completă în doar o oră şi consum de 10 – 15 bani/km
Autobuzul electric adus în probe la Suceava are o capacitate totală de 85 de persoane, din care doar 19 locuri pe scaune, dar, conform reprezentanţilor companiei Anadolu, noile versiuni vin cu o capacitate mai mare.
Autovehiculul funcţionează pe bază de acumulatori garantaţi 5 ani, reîncărcabili de la orice priză standard de 3,20 volţi şi 32 amperi. O încărcare normală durează 6-7 ore, dar există şi varianta de încărcare rapidă, prin care autobuzul poate porni la drum, încărcat complet, după numai o oră.
Bateriile litiu-ion marca Winston asigură o autonomie de 170 de km, după cum au demonstrat testele efectuate până acum în alte oraşe din ţară, inclusiv în Bucureşti, iar motorul electric, marca Skoda, beneficiază de tehnologii moderne, precum cea care permite recuperarea a 30% din energia de frânare.
Autobuzul este construit din oţel inox, material compozit şi aluminiu, încât rugina nu ar trebui să fie o problemă. Conform reprezentantului Anadolu Automobile, Tudor Şerban, autobuzul electric adus la Suceava pentru testare gratuită are deja cinci ani de utilizare, acesta fiind folosit timp de aproape patru ani în munţii Tatra, la aproape 2.500 de m altitudine, în condiţii meteo dificile, fără a se înregistra probleme de funcţionare.
Unul din principalele sale atuuri, pe lângă încărcarea rapidă şi designul atractiv, atât exterior, cât şi interior, este consumul de energie, care în Bucureşti a fost de 0,73 kw/km, în vreme ce în alte oraşe a fost de numai 0,66 kw/km.
“Asta însemnă un consum de 10 – 15 bani pe km, la un abonament de energie de tip A, comparativ cu aproximativ 2,7 lei/km, cât se consumă acum la un autobuz clasic, cu motor diesel, precum cele din Suceava”, a precizat reprezentantul firmei care comercializează această marcă de autobuze electrice.
Principala piedică în dotarea societăţii de transport public local cu autobuze electrice o reprezintă costul destul de ridicat, cuprins între 350.000 – 400.000 de euro/vehicul, în funcţie de dotări.
Tocmai de aceea, municipalitatea suceveană intenţionează să achiziţioneze 40 de autobuze electrice printr-un proiect european.